Peruskoulun opettajien digitaidot vaihtelevat suuresti eri kunnissa – digiloikkaa vauhditetaan nyt opettajien antamalla vertaistuella

Opettajat kyllä saattavat osata käyttää digilaitteita ja ohjelmistoja, mutta digitaalisuuden ottaminen osaksi opetusta on heikommissa kantimissa.

Kotimaa
Kaksi henkilöä tietokoneella.
Vantaan kouluissa tutoropettajat ovat toimineet kollegojen vertaistukena digiasioissa jo kolme vuotta. Tässä opettaja Markus Humaloja auttaa työkaveriaan Riikkalotta Jauhiaista Vantaan Veromäen koululla.Yle

Noin puolet opettajista kokee omat digivalmiutensa vain kohtalaisiksi tai jopa heikoiksi, kun digitaalisuuteen nojaavaa uutta opetussuunnitelmaa otetaan käyttöön.

Opetusministeriö kertoo perjantaina pidettävässä tiedotustilaisuudessa, että jokainen suomalainen peruskoulu saa tutoropettajan tukemaan uutta pedagogiikkaa ja edistämään opetuksen digitalisaatiota. Edelläkävijäkoulujen hyviä toimintamalleja juurrutetaan ja levitetään muihin kouluihin.

Suurin osa opettajista, jotka kokevat digitaitonsa huteriksi ovat saaneet vain muutamia tunteja täydennyskoulutusta digitaalisuuteen viimeisten viiden vuoden aikana. Tämä kävi ilmi jo alkuvuodesta Opetusalan Ammattijärjestön selvityksestä.

Opettajat saattavat osata käyttää digilaitteita ja perusohjelmistoja, mutta digitaalisuuden nivominen osaksi opetusta on heikommissa kantimissa.

Tähän halutaan nyt muutos. Kunnat ovat saamassa valtion budjetista kolmen vuoden aikana 50 miljoonaa euroa opettajien osaamisen kohentamiseen. Nämä rahat tulevat tarpeeseen, sillä erot kuntien välillä laitteiden määrässä, opettajien täydennyskoulutuksessa ja oppimateriaaleissa ovat suuria.

– Puutteita on useissa asioissa juuri samoissa kunnissa, erityisasiantuntija Jaakko Salo OAJ:stä kertoo.

Vaarannetaanko perusopetuksen tasa-arvo

Vantaa osti toissa syksynä 27 000 oppilaan käyttöön taulutietokoneet ja oli ensimmäinen suurista kaupungeista, joka sen Suomessa teki. Tabletit maksoivat kaupungille kolme miljoonaa euroa ja langaton verkko vielä miljoonan. Vaikka laitteet Vantaa hankki itse, niin oppimateriaaleihin ja opettajien koulutukseen on omien satsausten lisäksi haettu ja saatu monia avustuksia valtiolta.

Valtion nyt lupaamien rahojen merkitys on suuri, etenkin kun kuntien taloustilanne on huono.

– Helposti käy niin, että juuri tällaisista asioista tingitään. Uusi opetussuunnitelma ei taas toteudu ilman digiosaamista. Opettajan osaaminen tuo kouluun uudistuksen tai pysäyttää sen, Vantaan sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth sanoo.

Samoilla linjoilla on OAJ. Eriarvoisuuden poistamiseksi kuntien väliltä järjestö tahtoo sitovat laatukriteerit, joissa määriteltäisiin, mikä esimerkiksi perusopetuksessa on se digitalisaation vähimmäistaso, joka kaikissa kunnissa pitää saavuttaa. Muuten uuden opetussuunnitelman tavoitteet eivät toteudu kaikissa kunnissa samalla tavalla, ja koulutuksen eriarvoistuminen jatkuu.

– Valtion rahat tulevat tarpeeseen. Mutta kyllä tämä vaatii myös kunnilta panostuksia asiaan, OAJ:n Jaakko Salo painottaa.

Tutorointi tehokas tapa saada opettajat mukaan digimaailmaan

Vantaa on ollut etujoukoissa myös opettajien digiosaamisen kehittämisessä. Kuudelletoista digitutorille on annettu yksi päivä viikossa tehdä vain verkkopedagogin työtä vastuukouluissaan.

– He voivat kouluttaa ohjelmien käyttöön, antaa tukea ja apua tietokoneiden käytössä, mutta myös pedagogiikassa. Tämähän on uutta oppimista, koneethan ovat vain mahdollistaja, mutta todellinen asia on se uusi pedagogiikka, apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth muistuttaa.

Veromäen koululla luokanopettaja Markus Humaloja auttaa kollegaansa Riikkalotta Jauhiaista ratkaisemaan eteen tullutta digiongelmaa.

– Tein matematiikan opiskeluun liittyvää nettisivustoa, enkä pystynyt sitä itse ratkaisemaan. Olin kokeillut monta kertaa, mutta aina tuli joku juttu vastaan, niin ettei se toiminut. Ongelma ratkesi sitten tällä tavalla, ja luulen, että ensi kerralla tiedän, miten toimia, luokanopettaja Jauhiainen sanoo tyytyväisenä.

Opettajien mielestä parasta pedagogista täydennyskoulutusta pystyvät antamaan vertaiset eli toiset opettajat.

– Voidaan mennä vaikka luokkaan oppilasryhmän kanssa toimimaan, tukemaan sitä opettajaa ihan opetuksessa, kolmessa vantaalaiskoulussa verkkopedagogina toimiva luokanopettaja Humaloja sanoo.

Opettajat kaipaavat eniten tietoa siitä, miten erilaisia digityökaluja voidaan hyödyntää opetuksessa ja, mitä kikkoja pitää oppia, että homma saadaan toimimaan käytännössä.