Olisiko bussien lisääminen Tampereella sittenkin ratikkaa parempi vaihtoehto?

Ratikan kustannukset nousevat vähintään 283 miljoonaan euroon. Bussit olisivat halvempia – miksi tätä vaihtoehtoa ei pohdita enemmän?

liikenne
Matkustajia bussin kyydissä.
Petri Aaltonen / Yle

Bussiliikenteen lisääminen olisi Tampereelle ratikkaa reilusti halvempi vaihtoehto. Tampereen kaupungin selvityksen (siirryt toiseen palveluun) perusteella bussien lisäämisen hintalappu olisi vain 55 miljoonaa euroa. Ratikalle hintaa kertyy vähintään 283 miljoonaa. Laskelmissa bussit kulkisivat samalla reitillä kuin ratikka eli Hervannan, keskustan, Taysin ja Lentävänniemen väliä.

Miksi bussivaihtoehto on niin halpa verrattuna ratikkaan?

Tavoitteena on ollut kaupungin suunnittelupäällikön Ari Vandellin mukaan alusta asti selvittää kuinka busseilla voisi tuottaa samaan palvelun kaupunkilaisille mahdollisimman halvalla. Busseille ei esimerkiksi rakennettaisi omaa väylää kuten ratikalle. Myös muut liikennejärjestelyt olisivat vähäisempiä.

Mitä 55 miljoonalla sitten saa?

Osalle reittiä esimerkiksi Lielahteen ja Turtolaan olisi rakennettava kokonaan uusi joukkoliikennekatu. Bussikaistoja rakennettaisiin esimerkiksi Paasikivenkadulle. Paikoin kavennettaisiin muita autokaistoja, jotta busseille ja pysäkeille olisi paremmin tilaa.

Pääsisikö bussilla yhtä nopeasti kuin ratikalla?

Ruuhka-ajan ulkopuolella kyllä. Ratikkaan mahtuu 280 ihmistä ja bussiin 90, mutta busseja kulkisi useammin kuin ratikoita. Molemmilla pääsee yhtä kovaa, mutta busseilla ei olisi omaa väylää. Bussikaistoilla tukkeena olisi myös oikealle kääntyviä autoja, kun taas ratikka kulkisi omilla raiteillaan.

Molemmille voitaisiin taata liikennevaloetu, eli etuajo-oikeus, mutta bussin lisäksi myös henkilöautojen täytyy päästä samalla liikkumaan. Vaihtoehdossa ei rakennettaisi aivan koko reitille bussikaistoja. Liittymiäkään ei saisi Vandellin mukaan yhtä tehokkaiksi kuin ratikkavaihtoehdossa. Ruuhka-aikoina bussi olisi ratikkaa hitaampi.

Miksei busseille sitten rakennettaisi omia väyliä kuten ratikallekin?

Syynä on raha. Bussiselvityksessä pyrittiin Vandellin mukaan poistamaan pahimmat pullonkaulat nimenomaan kustannustehokkaasti.

– Rahaa lisäämällä bussitkin voisi erottaa muusta liikenteestä. Sitten hintalappu alkaisi olla aika suuri tässäkin vaihtoehdossa. Käytännössä se menisi jonnekin ratikan ja bussin välimaastoon.

Ratikan sanotaan lisäävän joukkoliikenteen käyttöä enemmän kuin bussien, miksi? Eikö kaikki joukkoliikenne ole joukkoliikennettä?

Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. Teoreettisilla malleilla laskettuna ratikka kasvattaa bussiin verrattuna joukkoliikenteen käyttöä muutaman prosentin. Vandellin mukaan muissa vastaavissa projekteissa on huomattu, että käytännössä kasvu on suurempi.

– Miellyttävyys, vakaa kulku, säännöllisyys, aikataulun mukavuus ja kokonaan muusta liikenteestä erottelu, ne vaikuttavat.

Eli ihmiset pitävät ratikasta enemmän kuin bussista?

– Näin voisi sanoa.

Tampereen valtuusto päättää ratikan rakentamisesta tai rakentamatta jättämisestä 24. lokakuuta.