Itä-Suomen yliopisto alkaa kouluttaa matkailun kansainvälisiä markkinoijia

Joensuun kampuksella käynnistyvään uuteen matkailun englanninkieliseen maisteriohjelmaan houkutellaan opiskelijoita iskulauseella: Make tourism better.

Kotimaa
Mariia Kirsanova ottaa valokuvaa Laongdao Chaisuepchonista Kolilla.
Mariia Kirsanova otti valokuvan Laongdao Chaisuepchonista Lieksan Kolilla tänä kesänä. Luonto- ja hyvinvointimatkailu ovat uuden kansainvälisen matkailukoulutuksen keskeisiä teemoja. Heikki Haapalainen / Yle

Itä-Suomen yliopiston kauppatieteen laitoksella alkaa ainutlaatuinen kansainvälinen matkailukoulutus.

Joensuun kampuksella käynnistyy syksyllä 2017 englanninkielinen maisteriohjelma, johon houkutellaan opiskelijoita Suomen lisäksi muualta Euroopasta ja etenkin Aasiasta. Koulutusohjelman koordinaattori, kauppatieteiden tohtori Juho Pesonen kertoo, että vastaavaa yliopistotutkintoa ei ole hänen tiedossaan.

Meillä on aika ainutlaatuinen ohjelma

Juho Pesonen

– Itse asiassa tällaista täysin samanlaista koulutusta ei oikein ole löytynyt, koska meillä tulee nimenomaan markkinoinnin maistereita. Kun tuolla maailmalla ne ovat yleensä matkailumaistereita, jotka valmistuvat.

– Eli meillä on aika ainutlaatuinen ohjelma. Nimenomaan nämä meidän painopistealueet luontomatkailu, hyvinvointimatkailu, digitaalisuus ja kestävä matkailu muodostavat sellaisen lähestymistavan, jota kovinkaan monessa muussa paikassa ei ole tarjolla, Juho Pesonen sanoo.

Kaksi vuotta kestävä koulutus tapahtuu tiiviissä yhteistyössä itäsuomalaisten alan yritysten ja toimijoiden kanssa. Juho Pesosen mukaan kiinnostusta matkailukentässä on ollut jo mukavasti.

Myyntimatkalle Vietnamiin 

Kansainväliseen matkailumarkkinoinnin ja johtamisen maisteriohjelmaan otetaan 15 opiskelijaa. Haku koulutukseen alkaa joulukuussa.

– Koulutus on tarkoitettu sekä suomalaisille että kansainvälisille opiskelijoille, joilla on jo jonkin verran kokemusta tai joku alempi korkeakoulututkinto esimerkiksi tehty markkinoinnista tai matkailusta.

Toivotaan etenkin kansainvälisiä opiskelijoita tähän ohjelmaan, että saadaan sitä kansainvälistä näkökulmaa ja kulttuurien välistä vuorovaikutusta opiskelijoiden kesken.

Juho Pesonen

– Toivotaan etenkin kansainvälisiä opiskelijoita tähän ohjelmaan, että saadaan sitä kansainvälistä näkökulmaa ja kulttuurien välistä vuorovaikutusta opiskelijoiden kesken. Ja tietenkin myös tietoa näiden kansanvälisten opiskelijoiden kohdemarkkinoista samalla.

Koordinaattori Juho Pesonen kertoo, koulutusohjelmalla on kysyntää. Kiinnostuneita viestejä on jo tullut kotimaasta ja ulkomailta.

– Lähdetään kahden viikon päästä Vietnamiin koulutusvientimatkalle myymään tätä ohjelmaa paikaillisille yliopistoille. Ihan hyvältä näyttää.

Jää kuitenkin nähtäväksi, miten EU-:nja ETA:n ulkopuolelta saapuvilta opiskelijoilta perittävä lukukausimaksu vaikuttaa kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointiin.

Matkailussa pyörivät miljardit eurot    

Koulutuksen suunnittelijat perustelevat uuden maisteriohjelman aloittamista sillä, että matkailussa pyörähtävät vuosittain isot rahat.

Vuonna 2014 Suomessa kulutettiin matkailuun yli 14 miljardia euroa. Ulkomaisten matkailijoiden osuus tästä oli noin 4 miljardia euroa. Matkailu työllistää maassamme noin 140 000 ihmistä.

Uuden koulutuksen aloittamisen mahdollistaa se, että Matkailualan opetus- ja tutkimuslaitos siirtyy Savonlinnasta vuodenvaihteessa Joensuuhun osaksi kauppatieteiden laitosta.

– Nyt nähtiin, että meillä on resursseja laittaa oma tutkinnonanto-oikeuteen pystyvä ohjelma pystyyn kehittämään nimenomaan tätä alueen matkailua ja Suomen matkailua ylipäätänsä, Juho Pesonen sanoo.