Vanhan ajoneuvon entisöinti kannattaa – hyvän mielen lisäksi auton arvo voi moninkertaistua

Vanhan auton entisöinti vaatii aikaa ja rahaa, mutta hyvin entisöity auto voi olla myös hyvä sijoitus.

vanhat autot
Pentti Saarela entisöi vuoden 1961 Rileytä Oulun Mobilistit ry:n tiloissa.
Pentti Saarela kunnostaa vuosimallia 1961 olevan Rileyn moottoria.Juha Hintsala / Yle

Vanhan auton entisöinti ei ole aivan helppoa puuhaa. Käytetyn ajan ja kulutetun pääoman lisäksi entisöintiä koskevat säännökset ovat tiukat. Museoajoneuvoksi hyväksytyn ajoneuvon entisöinti voi kestää kunnosta riippuen useita vuosia.

– Jos ei ole asiantuntemusta, niin kannattaa kääntyä museoajoneuvotarkastajien puoleen. Hyvää projektia ei kannata pilata väärillä ratkaisuilla, sanoo Oulun Seudun Mobilistit ry:n puheenjohtaja Erkki Knuutila.

Entisöinti vie aikaa ja rahaa

Knuutilan mukaan on jokaisen omassa harkinnassa, mitä lähtee entisöimään. Kiireellä hyvää projektia ei kannata pilata, ja ajoneuvoon liittyvää historia on syytä selvittää.

Jotkut entisöintiprojektit ovat kestäneet jopa kymmenen vuotta.

Erkki Knuutila

– Ajoneuvon arvosta puolet muodostuu sen historiasta. Jotkut entisöintiprojektit ovat kestäneet jopa kymmenen vuotta, toiset autot ovat museokelpoisia jo pienillä fiksauksilla.

Jos vanhoihin autoihin ei löydy varaosia Suomesta, niitä voi tilata ulkomailta. Joihinkin automerkkeihin osia saa myös jälkituotantona, esimerkiksi yli sata vuotta sitten lanseerattuun T-Fordiin löytyy kaikkia varaosia.

– Toimivia osia voi koota vanhoista autoista, ja niitä voidaan työstää myös itse. Kyllä tähän touhuun saa menemään vaikka kaikki rahat, Knuutila naurahtaa.

Vanhasta raadosta upouudeksi ajopeliksi

Metsissä ja pelloilla lojuvista auton raadoista voi saada aikaan näyttävän lopputuloksen. Yhtenä esimerkkinä Knuutila mainitsee metsätraktorin monta kertaa yliajaman kääpiöauto Messerschmidtin.

– Se oli löydettäessä pelkkä peltilevy. Eräs jäsenemme käytti kaiken taitonsa sen entisöintiin, ja lopulta kolmipyöräinen Messerschmidt oli kuin suoraan tehtaalta valmistunut kulkuneuvo.

Se oli löydettäessä pelkkä peltilevy.

Erkki Knuutila

Tarkka työ voi maksaa itsensä takaisin eli klassikkoauton entisöinti voi olla kannattava sijoitus. Voiko siis mummolan autotallissa pölyttyvästä klassikkoautosta kääriä itselleen sievoiset voitot?

– Helsingin Eläintarhanajoihin hankittiin aikoinaan Jaguar-merkkinen auto. Sitä käytettiin kilpa-ajoissa muuan muassa Timo Mäkisen menopelinä. Auto päätyi lopulta Ouluun, jossa se ajettiin jääradalla tosi huonoon kuntoon. Oulusta auto matkasi lopulta takaisin Englantiin käytetyn Minin hinnalla. Nyt sama auto oli näyttelyssä Saksassa, siellä sen myyntihinta oli yli 3 miljoonaa euroa. Voi vaan kuvitella, miten sen arvo on muuttunut entisöinnin jälkeen, sanoo Erkki Knuutila.