Jos ratikka tulee, autoilija ja jalankulkija väistää – tietöitä tiedossa vuosiksi Tampereella

Kuoppaa kuopan perään, siltatöitä, kiertoteitä ja hidasteita – raitiotien rakentaminen myllertäisi liikennettä vuosien ajan Tampereella.

liikenne
Havainnekuva, Tampereen ratikan reitti
Tampereen kaupunki

Jos Tampereen kaupunginvaltuusto tekee lokakuussa päätöksen ratikan rakentamisen puolesta, heilahtaa kuokka maahan jo tammi-helmikuussa 2017.

Rakentaminen käynnistyisi Hervannan valtaväylältä, jossa sijaitsevat myös isoimmat rakentamiskohteet. Ensimmäisenä alkaisivat hankkeen pisimpien siltojen rakentamistyöt.

– Valtatie 9:n yli rakennetaan noin 250 metriä pitkä silta, johon tulee kymmenen tukea. Moottoritien ylitse rakennetaan täysin uusi silta, kertoo Raitiotieallianssin vastaava geosuunnittelija Tuomo Passi.

Hallilan ja Hervannan välille rakentuisi 115 metriä pitkä silta. Kekkosentien ylle nousisi noin 70 metriä pitkä silta. Sillat tulevat vain raitiotieliikenteen käyttöön.

Tampereen raitiotien pysäkkikaavio
Raitiotie tulisi korvaamaan nykyiset bussilinjat 3 ja 4. Rakentamistyöt alkaisivat Hervannan alueelta.Yle Tampere

– Vt 9:n osalta joudutaan tekemään jonkin verran kaistamuutoksia ja ne tulisivat kyllä vaikuttamaan liikenteeseen siellä, Passi arvioi.

Vaativimmissa kohteissa, Itsenäisyydenkadulla ja Sammonkadulla, raitiotien rakentaminen tulisi kestämään jopa vuosia. Itsenäisyydenkadun rakentaminen alkaisi suunnitelmien mukaan keväällä 2017.

– Voi viedä jopa 1,5 vuotta, kun tehdään vaiheittain johtosiirtoja. Kestot ovat pitkiä ja työkohteet haastavia, Passi sanoo.

Ratikka laukaisee muun rakentamisen

Raitiotie laukaisisi myös useita rinnakkaisia rakennushankkeita kaduilla, jossa ratikka kulkisi.

Kallein raitiotien ulkopuolinen urakka on jalkakäytävien rakentaminen Hämeenkadulle. Vuosille 2019-2021 kaavailtu rakentamisurakka nielisi 15 miljoonaa euroa. Myös noin 5 miljoonaa euroa maksava Hämeensillan uusiminen on kaavailtu tehtäväksi ennen tai raitiotien rakentamisen yhteydessä.

Raitiotieallianssi projektipäällikkö Ville-Mikael Tuomisen mukaan rinnakkaisia hankkeita on järkevää viedä eteenpäin samassa yhteydessä, ettei katuja jouduta kaivamaan auki useaan kertaan.

– Ei ole järkevää rakentaa nykyisen katujärjestelyn mukaiseen tilanteeseen, vaan näissä täytyy katsoa asemakaavan mukaista katujärjestelyä, sanoo Tuominen.

Tampereen raitiotien linja- ja pysäkkikartta
Katso ratikan pysäkkien sijainti kartaltaYle Tampere

Tampereen kaupungin arvion mukaan rinnakkainen rakentaminen maksaisi yhteensä noin 56,6 miljoonaa euroa vuosina 2017-2024. Summa ei sisälly ratikan 283 euron kustannusarvioon.

Käytännössä noin 15 prosenttia Tampereen kaupungin katu- ja ympäristörakentamiseen käytetystä vuosibudjetista ohjautuisi raitiotien reittikaduille vuosina 2017-2024. Kaupunkiympäristön palvelualue investoi infraan vuosittain noin 50-55 miljoonaa euroa.