Katso, millaiset ovat pienten lasten uudet liikuntasuositukset – liikettä vähintään kolme tuntia päivässä

Jokainen pyrähdys ja liikkuvat leikit lasketaan mukaan.

urheilu
Uusi suositus: Alle 8-vuotiaille kolme tuntia liikuntaa päivässä
Uusi suositus: Alle 8-vuotiaille kolme tuntia liikuntaa päivässä

Alle 8-vuotiaille lapsille suositellaan liikuntaa vähintään kolme tuntia päivässä. Valtakunnallista suositusta nostettiin tunnilla aiemmasta.

Keväällä annettu ehdotus liikuntasuosituksen nostosta kolmeen tuntiin herätti ihmetystä siitä, miten näin paljon liikuntaa saadaan mahtumaan lapsen päivään. Suosituksissa korostetaankin nyt, että jokainen päivän aikana kertynyt pyrähdys ja liikkuvat leikit lasketaan mukaan.

Osan liikunnasta pitäisi olla vauhdikasta, kuormittavaa fyysistä aktiivisuutta. Tällaista on esimerkiksi juoksu, hyppiminen, kiipeily, uinti tai juoksuleikit. Kuormittavaa liikuntaa suositellaan tunnin verran joka päivä.

Loput kaksi tuntia voivat olla reipasta ulkoilua tai kevyttä liikuntaa. Tällaista on esimerkiksi pyöräily, tasapainoilu, pallonheitto ja keinuminen.

Vain 10–20 prosenttia alle kouluikäisistä lapsista liikkuu suosituksen mukaisesti. Riittävää liikuntaa tarvitaan suosituksen mukaan niin hyvään kasvuun, kehitykseen, oppimiseen kuin vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisemilla suosituksilla halutaan lisää liikuntaa sekä kotiin että varhaiskasvatukseen.