VR:n tarjous lähijunavuorojen lisäyksestä ei Hämeenlinnassa vakuuta – ”tämä on vasta pelinavaus”

VR:n esitystä 24 viikottaisen lähijunavuoron lisäämisestä pidetään Hämeenlinnassa hyvänä alkuna neuvotteluille. Esityksessä hiertävät kuitenkin junanvaihto Riihimäellä, keskipäivän harvat vuorot sekä paikallisjunista puuttuva työmatkalaisille tärkeä verkkoyhteys.

Kotimaa
Sm4-tyyppinen taajamajuna pysähtyneenä Riihimäen asemalle
Miki Wallenius / Yle

VR:n esitystä junavuorojen lisäämisestä pidetään Hämeenlinnassa pelinavauksena, jonka pohjalta lähdetään jatkoneuvotteluun.

Hämeenlinnasta halutaan välittää VR:lle viestiä erityisesti siitä, että vetovoiman ja elinvoimaisuuden kannalta on elintärkeää, että junaan pääsisi Hämeenlinnan asemalta tunnin välein.

– Tavoitteemme on se, että Hämeenlinnan rautatieasemalle menijä pääsisi tunnin välein joko pohjoiseen tai etelään. Pyrimme takaisin tunnin junatiheyteen ja tulevaisuudessa jopa tiheämpäänkin, sanoo suunnittelujohtaja Heikki Pusa Hämeen liitosta.

Hän sanoo, että VR:n kanssa on olemassa jatkuva neuvotteluyhteys, ja keskusteluja on käyty hyvässä ja rakentavassa hengessä. VR on neuvottelujen aikana tuonut selkeästi esiin sen, etteivät kaukojunat lähitulevaisuudessakaan pysähdy Hämeenlinnassa. Pusan mukaan katse täytyykin kääntää lähijunaliikenteen mahdollisuuksiin.

– Jotenkin täytyy aina edetä, täytyy olla jotain positiivista lenkkiä. Lähijunaliikenne on sellainen, jota voidaan nyt kehittää. Keskusteluista on jäänyt sellainen kuva, ettei kaukojunavuoroja olla lisäämässä ja silloin pitää miettiä muita vaihtoehtoja, sanoo Pusa.

Riihimäellä junanvaihto hiertää

Hämeenlinnan kaupunkivaltuuston puheenjohtaja Iisakki Kiemunki sanoo, että VR:n esitys ei ollut yllätys.

– Se on tietysti odotetunlainen. Tosin nyt vaikuttaa siltä, että suoria junayhteyksiä ei tule lisää Helsingistä Hämeenlinnaan. Ehdotuksessa oli sen sijaan junanvaihto Riihimäellä, joka ei ole järkevä ratkaisu matkustajan kannalta.

Ehdotuksessa VR olisi lisäämässä junavuoroja erityisesti aamuun ja iltaan. Kiemungin mukaan lisäyksissä on unohdettu keskipäivä.

– Keskipäivän vuoroväli jää liian pitkäksi jos lisäyksiä junavuoroihin tulee vain aamuun ja iltaan.

Hämeen liitosta Heikki Pusa sanoo, että vaikutelma on ollut se, ettei VR ole palauttamassa kaukojunien pysähdystä Hämeenlinnaan.

– Meidän esitys olisi se, että olisi suorat junayhteydet niin, että Riihimäen vaihto jäisi pois. Tällä hetkellä vaihtoaika on pahimmillaan viisitoista minuuttia, eikä lähijuna sen takia tietenkään ole aidosti suoraa yhteyttä korvaava junavuoro.

Työmatkaliikenne kaipaa nykyaikaa paikallisjuniin

Sekä Kiemunki että Pusa huomauttavat, etteivät paikallisjunat kalustoltaan tällä hetkellä vastaa työmatkalaisen tarpeisiin. Paikallisjunista puuttuu esimerkiksi langaton verkko, eikä siellä ole pöytäpaikkoja. Hämeessä toivotaankin, että jos kaukojunien pysähdystä ei palauteta, päivitettäisiin paikallisjunien kalusto vastaamaan nykyajan tarpeita.

– Olennaista on, että vyöhykejuniin kaivataan lisää työskentelyolosuhteisiin parannuksia, sanoo Kiemunki.

Heikki Pusa sanoo, että neuvotteluissa on tuotu esiin myös tämä asia, ja VR onkin tilanteesta tietoinen.

– Jotta Hämeenlinnasta tulisi aidosti osa lähijunaverkkoa samalla kaupungin kehitystä tukien, täytyy VR kalustohankinnoissaan ottaa tämä huomioon. Pidämme tätä esitystä hyvänä pelinavauksena, jonka pohjalta keskusteluja jatketaan.

Samaa mieltä on myös Hämeenlinnan kaupungin hallituksen puheenjohtaja Sari Rautio. Hämeenlinnasta ja Hämeenlinnaan pendelöiviä ihmisiä on päivittäin yli 7000.

– Jos he eivät pysty hyödyntämään työmatkaa tekemällä töitä, on se todella huono asia.

Raution mukaan VR:n esityksestä on hyvä jatkaa keskusteluja, mutta se ei missään tapauksessa vielä riitä.

– On kolme asiaa, joista emme tingi osto- ja velvoiteliikenteessä. Kerran tunnissa kulkeva junayhteys sekä pohjoiseen että etelään. Lisäksi osa yhteyksistä pitää olla suoria sekä Tampereelle että Helsinkiin. Ja nämä työskentelyolosuhteet pitää taata.