Onko juoksu tuskaa vai nautintoa? Tutki millainen on jalkateräsi ja valitse oikeat kengät

Oman jalkaterän tyypin tunnistaminen on tärkeää, jotta osaa valita oikeanlaiset kengät jalkaansa.

ilmiöt
Mies ja nainen hölkkäävät kadulla.
Tiina Jutila / Yle

Polvet voivat kipeytyä lenkkeillessä monista syistä. Tyypillisesti polvivaivojen taustalla ovat erilaiset alaraajojen tai jalkaterän virheasennot, jotka kuormittavat nilkkaa tai polviniveltä. Lisäksi vääränlaiset kenkävalinnat vaikuttavat polvien kipeytymiseen, sanoo huippu-urheilijoitakin hoitava fysioterapeutti Markku Vikström Vuokatin Fysioterapiasta.

Usein vaivojen syynä on se, että innostutaan lenkkeilystä ja kävelystä ja sitä tehdään turhan innokkaasti. Vikström muistuttaa, että kun lihakset väsyvät, voimantuottajalihasten elastisuus alkaa hävitä, ja siten myös niveliin saattaa tulla rasituskipuoireita.

– Kyllä siihen viikoittain törmää, mutta se vaihtelee kausittain. Keväällä innostutaan usein hiihtokauden jälkeen lenkkeilystä ja lähdetään vielä vanhoilla kengillä lenkille. Tai sitten vaihdetaan uudet kengät ja vaihdetaan vielä merkkiäkin ja kenkä on erilainen.

Jos karkeasti heitetään, niin lenkkitossuissa se on yleensä noin tuhat kilometriä tai yksi vuosi käytössä.

Markku Vikström

Syksyllä ihmiset aloittavat treenaamisen kuntosaleilla.

– Siellä tehdään jalkatreeniä kenties lenkkitossuilla tai sisäpelikengillä, jotka eivät sovellu kuntosaliharjoitteluun. Niistä seuraa jalkaterän, nilkan sekä polven ja lonkan alueen kiputiloja, Vikström lisää.

Millainen jalkaterä minulla on?

Jalan asento on juostessa tai lenkkeillessä tärkeä. Jos se on päin prinkkalaa, siitä voi tulla vaivaa. Vikströmin mukaan olisikin tärkeää, että kuntoilija pystyisi tunnistamaan, millainen jalkaterä itsellä on.

– Onko niin sanottu normaali jalkaterä, missä jalan pitkittäisholvit ja poikittaisholvit ovat rakenteeltaan hyvin neutraaleja? Vai onko matala jalkaholvi eli puhutaan laskeutuneesta jalkasta ja Kainuussa sanottaisiin, että lättäjalaka? Vai onko jalkaholvi korkea ja jäykkä? Jalan rakenne vaikuttaa hyvin pitkälle siihen, millainen kenkä tulisi valita lenkkikengäksi ja myös salikengäksi, Vikström vinkkaa.

Jalkaterän yksi tehtävistä on toimia iskunvaimentimena.

Markku Vikström

Juoksukengät suunnitellaan tänä päivänä huomioimaan muun muassa erilaiset pronaatiotyypit. Silloin tarkoitetaan alemman nilkkanivelen liikettä suhteessa sääriluuhun, Vikström sanoo.

– Pronaatio on sisäkierto ja subinaatio on ulkokierto eli ne ovat normaaleja liikkeitä, joiden tuleekin tapahtua jalkaterässä ja nilkkanivelessä. Jos pronaario menee ylipronaation puolelle eli se menee hieman yli neutraalista asennosta, se alkaa kuormittaa nilkkaniveltä ja polvea. Jos siis kansanomaisesti ajatellaan, niin kantaluu kääntyy sisälle päin niin kuin astutaan linttaan jalkaterä ja kengän kantakuppi kuluu sisäreunalta.

Lenkkikengät, lenkkarit, juoksu, juokseminen, urheilu
Juoksukengät suunnitellaan nykyisin huomioimaan muun muassa erilaiset pronaatiotyypit.Vilma Ruokoski / Yle

Vikströmin mukaan usein ihminen oppii kokemuksen kautta valitsemaan oikeanlaiset kengät jalkaansa. Pronaatio tai sen vastakohta subinaatio eivät ole välttämättä ainoa ongelma, sillä jalkaterässä voi olla myös nilkka-kantaluujäykkyyttä tai akilesjänne voi olla kireällä.

Vikstömin mukaan suomalaisilla on tyypillisesti matala jalkaholvi.

– Jalkaongelmia tulee esiintymään hyvinkin paljon, jos tällainen henkilö aloittelee juoksemista ja ottaa täysin neutraalin kengän, missä ei ole tukea kantapäässä.

Ne ovat normaaleja liikkeitä, joiden tuleekin tapahtua jalkaterässä ja nilkkanivelessä.

Markku Vikström

Ongelmia saattaa ilmetä myös, jos kenkä sattuu olemaan sellainen, että se taipuu keskiosaltaan eikä ole kiertojäykkä.

– Paljasjalkajuoksussa on paljon hyvää, mutta jos jalkaterässä on virheasentoja, niin se edesauttaa ja kipeyttää alkuvaiheessa todella paljon. Nyt lenkkikenkiä tekevät jalkinevalmistajat ovat palaamassa löysemmistä kengistä takaisin pikkuisen jäykistettyihin kenkiin, joissa on hyvä pronaatiotuki, mutta ne ovat myös kiertojäykkiä siten, että kengät ovat rullaavia ja joustavia. Se on merkittävä muutos, Vikström lisää.

Jalkaterän virheasentoa voi korjata myös esimerkiksi mittatilaustyönä tehdyillä pohjallisilla. Näin jalkaterä saadaan mahdollisimman neutraaliin asentoon.

– Kun pohjallista katsoo pitkittäisholvin kohdalta, ja laittaa sen vaikka pöydälle tai painaa alaspäin, pohjallinen joustaa. Pitkittäisholvia ei saisi koskaan tukea niin jäykäksi, ettei se jousta, koska yksi jalkaterän tehtävistä on toimia iskunvaimentimena, Vikström sanoo.

Lenkkarit kuluvat käytössä

Vikström muistuttaa, että jokaisella ihmisellä on käyttöä terveille jaloille, joten niistä kannattaa huolehtia ja niihin kannattaa satsata. Lenkkeilyn voi aloittaa ilman, että käy mittauttamassa oman pronaationsa, mutta oikeanlaisen kengän valintaan kannattaa kiinnittää huomiota, Vikström sanoo.

– Kun puhutaan polvikivuista ja lenkkikenkien hankkimisesta, niin yksi tärkeä tehtävä on mennä urheiluliikkeeseen, missä on ammattitaitoinen myyjä. Yleensä hän osaa myös katsoa, miltä jalkateräsi näyttää ja suositella siihen kenkiä tai ohjata eteenpäin.

Suomalaisilla on tyypillisesti matala jalkaholvi.

Markku Vikström

Vikström muistuttaa myös, että lenkki- ja harrastuskengillä on käyttöikä.

– Jos karkeasti heitetään, niin lenkkitossuissa se on yleensä noin tuhat kilometriä tai yksi vuosi käytössä. Sen jälkeen neulokset alkavat olla sen verran kuluneet ja alkaneet löystymään, että kengän ominaisuudet häviävät. Lisäksi kengänpohjat alkavat kuoleutumaan käytössä. Kenkää kannattaa siis vaihtaa riittävän usein, Vikström sanoo.