Valtiolta ei tipu lisärahaa Tampereen ratikalle – ainakaan ennen seuraavaa kehysriihtä

Tampereen valtuusto joutuu päättämään ratikan rakentamisesta ilman tietoa valtion lisärahoituksesta. Kaikki riippuu nyt poliittisesta tahdosta.

Kuva: Tampereen kaupunki

Tampereen kaupunginvaltuusto ei ole saamassa lupausta valtion lisärahoituksesta ennen ratikan rakennuspäätöksen tekoa. Tämän hallituskauden eurot on jo jyvitetty muihin hankkeisiin, kertoo yksikön päällikkö Risto Murto liikenne- ja viestintäministeriöstä.

– Valtion kehyksessä ei ole tällä hetkellä rahaa. Meillä on ainoastaan lupaus siitä, mitä keväällä sovittiin. Riippuu poliittisesta tahdosta, myönnetäänkö raitiotielle lisää rahaa.

Hallitus varasi kevään kehysriihessä ratikalle 71 miljoonaa euroa. Lisäksi valtio on luvannut osallistua suunnittelukustannuksiin noin 10 miljoonalla eurolla.

Murron mukaan syksyn aikana lupausta lisärahasta ei ole tulossa. Hän näkee, että päätös lisätuesta saadaan aikaisintaan ensi keväänä vuoden 2019 kehysriihessä.

Virkamiehet uskovat, että lisärahaa tulee

Valtion kehyksessä ei ole tällä hetkellä rahaa. Meillä on ainoastaan lupaus siitä, mitä keväällä sovittiin.

Risto Murto

Alkuviikosta selvisi, että ratikan kustannukset ovat paisuneet toistakymmentä prosenttia alkuperäisestä. Raitiotien kustannukset ovat nyt 283 miljoonaa euroa.

Valtuusto on aiemmin asettanut raitiotielle 250 miljoonan euron hintakaton. Lisäksi valtuusto linjasi, että valtion on osallistuttava kuluihin 30 prosentilla. Jo myönnetty valtion tuki ei enää täytä ehtoa.

Raitiotien lisäksi tulevat vielä vaunujen kustannukset, arviolta reilut 80 miljoonaa.

Tampereen kaupungin projektipäällikkö Ville-Mikael Tuominen uskoo, että valtiolta voisi tulla lisärahaa, sillä hintalapun kallistumisen lisäksi myös hyvät vaikutukset kasvoivat. Rakentaminen tuo arvioitua enemmän työpaikkoja ja reitin varrella on myös enemmän asuntoja.