Uusia lihankorvikkeita markkinoille – tutkija uskoo, että vaihtoehtoruoka on tullut jäädäkseen

Vaihtoehtoiset kulutustottumukset valtaavat alaa ruokamarkkinoilla. Lihaa korvaavat uutuustuotteet ovat nosteessa.

Kotimaa
Mifupaketit Valion Seinäjoen tehtaan tuotantolinjalla
Valion Seinäjoen tehtaan tuotantolinjat pystyvät nyt vastaamaan uutuustuotteen kysyntään.JarkkoHeikkinen / Yle

KauhavaRuokamarkkinoille on putkahtanut kesän aikana muutama kuluttajien suosioon päätynyt uutuustuote. Kauhavalla valmistetaan härkäpavusta Versofood Oy:n Härkis-tuotetta. Sitä tarjotaan kuluttajille vaihtoehtona lihalle. Se näyttääkin jauhenlihalta.

– Kuukauden päivät on tätä tehty ja kiirettä on pitänyt. Uutta väkeäkin piti palkata parikymmentä lisää, jotta selvitään, kertoo tuotetta valmistavan Domretor Oy:n toimitusjohtaja Åsa Alanko.

Valion Seinäjoen tehtaalta markkinoille tuli kuuden vuoden kehittelyn jälkeen maidosta valmistettu ruokarae, Mifu. Sitäkin on kehitelty korvaamaan punaista lihaa, kalaa, kanaa ja vaikkapa kinkkua, kertoo tehtaanjohtaja Timo Panula.

– Tuotteen menekki oli heti alkumetreillä kova ja välillä tuli tilanne, että tavaraa ei riittänyt kaikille halukkaille. Nyt pystymme tyydyttämään kaiken kysynnän, sanoo Timo Panula.

Härkäpavusta valmistetun Härkis- tuotteen pakkausta Kauhavalla.
Kauhavalla härkäpaputuote pakataan vielä paljolti käsityönä. Automaatio on tulollaan.Jarkko Heikkinen / Yle

"Olet sitä , mitä syöt"

Vanha ajatus kuvaa varsin hyvin tämän päivän ruokatrendejä ja vaihtoehtoisen ajattelun ydintä. Ruoka on aivan erityinen kulutustavara, koska siitä tulee osa ihmistä. Tutkija puhuu ruoan integroitumisesta ihmiseen. Siitä tulee myös osa identiteettiä.

– Ruoan kuluttaminen on arvoistunut. Yksi megatrendi on kestävä kulutus. Esimerkiksi kasvisravinnon trendistyminen, valtavirtaistuminen osoittaa tätä, kuvaa muutosta Vaasan yliopiston professori Harri Luomala.

Kuluttajatutkimuksissa on tullut ilmi, että ruoan valinnoilla halutaan myös kertoa itsestä, ilmaista omaa identiteettiä. Kyse ei siis ole yksinomaan terveydestä, kehon hyvinvoinnista, vaan valinnoilla avaudutaan omasta arvotaustasta muille.

– Olen havainnut tutkimuksissa, että joissakin tapauksissa luomu valitaan sen takia, että se välittää itsestä jotain tiettyä viestiä. Vastuullisuutta, ympäristönsuojelua ja jopa varallisuutta, sillä onhan luomutuote tavallista kalliimpaa, kertoo Harri Luomala.

Yrityksille uudet ruokatrendit ovat selvä markkinarako. Osa trendien perässä liikkuvista kuluttajista vaihtaa helposti markkinoille tulevaan uuteen uutuuteen, mutta tutkija uskoo vaihtoehtoisen ajattelun ydinjoukon pysyvyyteen.

– Kestävän kulutuksen kannattaminen, läpinäkyvyys tai luomun suosiminen ovat tuleet jäädäkseen. Ydinporukka ei lähde minnekään. Se porukka on Suomessakin jo aika merkittävä ja se kasvaa koko ajan, sanoo kuluttajatutkimusta tekevä professori Harri Luomala Vaasan yliopistosta.