Klassikkoautojen raiskaus vai neronleimaus? – suomalaisfirma muuttaa vanhoja autoja sähköautoiksi

Ikivanhan brittiauton MG:n voi lokakuun alusta tilata suomalaisella sähkömoottorilla. Klassikkoautoharrastajat ovat jo pahoittaneet mielensä ennen kuin ensimmäistäkään autoa on saatu valmiiksi.

tekniikka
Uutisvideot: Klassikkoautojen raiskaus vai neronleimaus?
Uutisvideot: Klassikkoautojen raiskaus vai neronleimaus?

Autojen entisöintiin erikoistunut Grips Garage alkaa kunnostaa ja muuttaa autoklassikoita sähköiseksi sitä mukaa kun tilauksia tipahtelee. Vantaalla sijaitseva yritys on hankkinut ensimmäisiksi muutoskohteikseen viisi vuoden 1959 MG MGA Roadster –autoa. Ensimmäinen on jo myyty. Se menee valmistuttuaan suomalaiselle autokeräilijälle.

Vantaalaiset ovat amerikkalaislähtöisen e-Drive Retro –yhtiön yhteistyökumppaneita. Suomalaisia tarvitaan, sillä autojen sähkömoottorit ja koko voimalinja suunnitellaan ja asennetaan täällä. Sähkömoottoreista vastaavat Metropolia Ammattikorkeakoulun sähköautoprojektien yhteydessä tutuiksi tulleet miehet.

Yksittäisiä sähkömuunnostöitä tarjoavia nyrkkipajoja maailmalla on jo nähty, mutta e-Drive Retro ja Grips Garage haluavat aloittaa klassisten sähköautojen sarjavalmistuksen. Idea on, että netistä tilattava auto on vanha, mutta samalla täysin uusi.

– Me halusimme aloittaa tämän, sillä kukaan muu ei ole vielä aloittanut, perustelee liikeideaansa e-Drive Retron perustaja ja toimitusjohtaja Michael M. Richardson.

Arvoautoihin ei sentään kosketa

Toistaiseksi ainoa ajokuntoinen auto on jo viime syksynä Richardsonin ja Metropolian yhteistyönä syntynyt vuoden 1971 Triump GT6-EV. Sitä on esitelty lukuisissa tapahtumissa. Palautetta on tullut laidasta laitaan. Klassikkoautoharrastajat ovat olleet tyrmistyneitä.

– Tämä on ollut vedenjakaja. Kun toiset sanovat, että nyt on raiskattu hyvä klassikko, toiset haluavat sellaisen itselleen heti. Me taas näemme, että tässä pystytään elvyttämään sellaisia autoja tähän päivään, joita kukaan ei ole huolinut, sanoo Grips Gargen toimitusjohtaja Oskari Åvall.

Sähköinen MG MGA Roadster maksaa 150 000 euroa, mutta sähköiseksi voidaan muuttaa periaatteessa kaikki 50-, 60- ja 70-lukujen etumoottoriset ja takavetoiset autot, joiden moottori- ja tavaratilaan saadaan mahtumaan riittävästi akkuja.

– Jos tehdään 300 000 euron autoklassikosta 150 000 euron sähköauto, niin eihän sellainen idea toimi. Mutta, jos tehdään 30 000 euron autosta 150 000 euron sähköauto, niin se toimii. Esimerkiksi MGA:ta valmistettiin aikoinaan yli sata tuhatta kappaletta. Jos niistä 20 muuttaa sähköiseksi, niin se ei maailmaa kaada, Åvall sanoo.

Myös sähköisiä voimalinjoja e-Drive Retron autoihin suunnitteleva Harri Santamala muistuttaa, että todella harvinaisia museoautoja ei edes haluta muuttaa sähköisiksi. Mutta joihinkin autoihin on kuitenkin vaikeaa saada enää osia. Monet näistä makaavat hylättyinä ja rikkinäisinä ladoissa ympäri maailmaa. Näille autoille haluttaisiin Vantaalla antaa uusi elämä.

Asiakkaina autoista kiinnostumattomia

Sekä e-Drive Retron Richardson että Grips Garagen Åvall eivät osaa arvioida, montako autoa kaupaksi voisi mennä. Todennäköisesti Suomeen ei kovinkaan moni jää. Autoista tulee väistämättä kalliita, sillä entistäminen on hidasta käsityötä.

Michael M. Richardsonin selvitysten mukaan sähköisen klassikkoauton tilaaja ei varsinaisesti harrasta klassikkoautoja. Välttämättä hän ei ole edes kovin kiinnostunut autoista. Kohderyhmänä ovat varakkaat nuoret aikuiset, joille ympäristöasiat ja klassinen tyyli ovat tärkeitä.

Autojen myynti alkaa lokakuussa. Toimitusaika on 90 päivää. Valmiille autolle myönnetään kahden vuoden ja 20 000 kilometrin takuu. Autoilla pystyy ajamaan yhdellä latauksella ainakin pari tuntia. Akut kestävät tuhansia latauksia. Itse moottori kestää auton iän, lupaa Harri Santamala.

Hienoa autoissa on, että ne saavat säilyttää alkuperäisen vuosimallinsa. Upouudessa vuoden 1959 MG:ssä ei näin ollen ole myöskään autoveroa. Toisaalta autojen kolariturvallisuus on lähes samalla vaatimattomalla tasolla kuin alkuperäisessä autossa. Sähkömoottorilla autoon saa tuoda 30 prosenttia enemmän tehoa ja vääntöä kuin autossa alun perin oli.

– Aika on vihdoin valmis. Jos Richardson olisi ehdottanut tätä yhteistyötä kolme vuotta sitten, niin olisin ajatellut, että eihän tässä ole mitään järkeä.Mutta sähköauto on niin tätä hetkeä. Se vetää kuin magneetti. Taustalla on imago. Ei ole enää ekologisesti hyväksyttävää näyttäytyä tapahtumissa tai tulla tapaamisiin jollakin Ferrarin kaltaisella urheiluautolla, sanoo Grips Garagen toimitusjohtaja Oskari Åvall.