Risteilijöiden koko kasvaa Turun telakka-altaissa

Turun telakan tilauskirja on täynnä seuraavat kuusi vuotta. Jutussa havainnollistamme Turun telakalla rakennettavien laivojen kokoa.

Kotimaa
Mein Shiff 5 merellä
Mein Shiff 5 luovutettiin TUI Cruises -varustamolle kesäkuussa 2016.Meyer Turku

Maailman risteilyaluksista noin joka kymmenes rakennetaan Turun telakalla. Turun yliopiston erikoistutkija Tapio Karvosen mukaan eri puolilla maailmaa on tällä hetkellä tilauksessa yhteensä 70 risteilyalusta.

Näistä seitsemän risteilijää valmistuu seuraavien kuuden vuoden aikana Turussa. Lisäksi Turun telakan tuotannossa on Tallinkin matkustaja-autolautta.

Suurin Turun telakalla koskaan rakennettu loistoristeilijä on Allure of the Seas. Alus valmistui korealaisomistaja STX:n aikana vuonna 2010. Meyerin Turun telakalla rakennettavat alukset lähentyvät kokonsa puolesta Oasis-luokan risteilyalusten kokoa.

Mein Schiff 6 

TUI Cruises -varustamon tilaama alus Mein Shiff 6 (valmistusnumero NB-1390) valmistuu keväällä 2017. Laivan bruttovetoisuus on 99 800 GT. Laivan pituus on 295 metriä, leveys 36 metriä ja syväys 8 metriä. Laivaan mahtuu 2 794 matkustajaa. Samankokoinen sisaralus Mein Shiff 5 (valmistusnumero NB-1389) luovutettiin TUI Cruises -varustamolle alkukesästä 2016.

Tallink Megastar

Tallink Megastar ja Allure of the Seas vertailussa
Paula Koskinen / Yle

Tallink Gruppin tilaama matkustaja-autolautta Tallink Megastar (valmistusnumero NB-1391) valmistuu vuonna 2017. LNG-käyttöisen laivan bruttovetoisuus on 49 200 GT. Aluksen pituus on 212 metriä, leveys 30 metriä ja syväys 7 metriä. Megastarille mahtuu 2 824 matkustajaa.

Mein Schiff 1 ja 2

Mein Schiff 1 ja Allure of the Seas vertailussa
TUI Cruises -varustamon alukset Mein Schiff 1 ja 2 ovat keskenään samankokoisia. Paula Koskinen / Yle

TUI Cruises -varustamon tilaama alus Mein Schiff 1 (valmistusnumero NB-1392) valmistuu vuonna 2018. Laivan bruttovetoisuus on 111 000 GT. Aluksen pituus on 316 metriä, leveys 36 metriä ja syväys 8 metriä. Laivan matkustajamäärä on 3 132. Aluksen samankokoinen sisaralus Mein Shiff 2 (valmistusnumero NB-1393) valmistuu vuonna 2019.

Costa 1 ja 2

Carnival 1 ja Allure of the Seas vertailussa.
Carnival Corporation & plc -varustamon alukset Costa 1 ja 2 sekä Carnival 1 ja 2 ovat bruttovetoisuudeltaan samankokoisia. Matkustajamäärissä on hieman eroa. Alusten ulkomittoja ei ole vielä julkistettu.Paula Koskinen / Yle

Carnival Corporation & plc -varustamon tilaama Costa 1 (valmistusnumero NB-1394) valmistuu vuonna 2019. LNG-käyttöisen laivan bruttovetoisuus 180 000 GT. Aluksen ulkomittoja ei ole vielä julkistettu. Laivaan mahtuu 6 600 matkustajaa. Samankokoinen sisaralus Costa 2 (valmistusnumero NB-1395) valmistuu vuonna 2021.

Carnival 1 ja 2

Carnival Corporation & plc -varustamon tilaama Carnival 1 -aluksen on tarkoitus valmistua vuonna 2020. LNG-käyttöisen laivan bruttovetoisuus on 180 000 GT. Tämänkään aluksen ulkomittoja ei ole vielä julkistettu. Laivan matkustajamäärä on noin 5 200. Samankokoinen sisaralus valmistuu vuonna 2022.

Turun yliopiston erikoistutkija Tapio Karvosen mukaan risteilymarkkinat ovat kasvamassa etenkin Aasiassa. Varustamoiden luottamus tulevaisuuteen on kasvamassa ja tämä näkyy laivatilauksissa ja telakoilla.