Tulevaisuuden sairaanhoitoa kehitetään keskustellen Rovaniemellä

Lapin sairaanhoitopiiri kerää syys-lokakuun aikana mielipiteitä tulevaisuuden sairaalan palveluista.

paneelikeskustelu
Lapin Kuntoutus Oy ja Lapin keskussairaalan toimintoja on samassa tilassa Lapin keskussairaalan vieressä.
Torstaisin Lapin keskussairaalassa järjestettävässä avoimessa keskustelutilaisuudessa kehitetään tulevaisuuden sairaanhoidon ja kuntoutuksen palvelumallia.Perttu Ruokangas / Yle

Torstaisin puoliltapäivin Lapin keskussairaalassa järjestettävissä ITU-Pata porisee -keskustelutilaisuuksissa kuka tahansa voi käydä kertomassa mielipiteensä tulevaisuuden sairaalan toiminnasta. Palautetta toivotaan erityisesti sairaalan nykyisiltä käyttäjiltä.

Projektijohtaja Miia Palo Lapin sairaanhoitopiiristä kertoo, että keskusteluihin ovat tervetulleita kaikki, jotka haluavat kertoa hyvistä tai huonoista kokemuksista tai heillä on ammattiosaamista, joka auttaisi ideoimaan tulevaisuuden sairaalapalveluja.

Tarkoituksena on pohtia, miten sairauksien hoitopolun pitäisi Lapin ihmisten näkökulmasta toimia, jos kotona tulee kiireellinen tai vähemmän kiireellinen terveysongelma tai -huoli.

– Täällä voi olla joku teema tai sitten poristaan niistä asioista, mitkä itse kullekin ovat tärkeitä liittyen tulevaisuuden sairaalan palveluihin. Eli koitamme heittäytyä vuoteen 2022 ja miettiä, miten sairaalapalvelut toimivat hyvin, Palo kertoo.

Palon mukaan ammattilainen näkee osittain asiakkaan näkökulman, muttei pysty asennoitumaan siihen täysin. Asiakkailta kaivattaisiin mielipiteitä esimerkiksi ajatukseen perustaa Rovaniemelle oma sädehoitoyksikkö.

– Ammattilaisena voimme arvioida sitä, mitä se tarkoittaisi osaamisen, tilojen, laitteiden ja rahan kannalta. Tarvitsisimme ajatusta, mitä se tarkoittaisi sädehoitoa tarvitsevan ihmisen kannalta. Kuinka suuri merkitys on sillä, että hoitopiste on lähellä ja pääsee käymään kotona päivittäin?

Keskustelemalla kehitetään palvelumallia

Ensimmäinen keskustelutilaisuus keräsi paikalle enimmäkseen sairaalan henkilökuntaa, mutta myös muutamia asiakkaita ja kuntalaisia. Palo toivoo tuleviin tapaamisiin lisää tavallisia kuntalaisia.

– Toivottavasti tulisi sellaisia keskusteluryhmiä, joissa on sekä alueen ihmisiä että ammattilaisia.

Kahden kuukauden aikana tulevaisuuden sairaanhoidon ja kuntoutuksen palvelumallia kehitetään keskustelun ja kommenttien perusteella. Tavoitteena on saada käsitys tulevaisuuden sairaalan palveluista, jotta voitaisiin miettiä millaisia tiloja tulevaisuudessa tullaan tarvitsemaan.

– Tulevaisuudessa palveluiden pitää ihan varmasti olla asiakaslähtöisempiä kuin nyt. Siksi palvelun käyttäjien ja asiakkaiden ääntä pitää kuulla enemmän kuin tällä hetkellä.

Meneillään olevassa ITU 2022 -hankkeessa valmistellaan sairaalan toiminnanmuutosta ja uudisrakentamista.