Suurvaltojen nokittelu on Venäjän ja USA:n "läheltä piti" -tilanteiden taustalla

Maanpuolustuskorkeakoulun opettaja Juha Kukkola kertoo, mistä Yhdysvaltain ja Venäjän sotilaskoneiden törmäysuhassa Mustallamerellä oikein on kyse.

Ulkomaat
Boeing P-8 Poseidon -lentokone. P-8 Poseidon on Yhdysvaltain laivaston Boeing 737 -matkustajakoneen pohjalta kehitetty merivalvontakone joka voidaan varustaa erilaisin tiedustelujärjestelmin. Kone ilmassa kuvassa.
P-8 Poseidon on Yhdysvaltain laivaston merivalvontakone, joka voidaan varustaa erilaisin tiedustelujärjestelmin.Yhdysvaltain laivasto / EPA

Maanpuolustuskorkeakoulun strategian opettajan, kapteeni Juha Kukkolan mielestä näissä ”läheltä piti” –tilanteissa on kyse tarkoituksellisesta toiminnasta eikä vahingoista.

– Tällaisissa kohtaamisissa, on sitten kyse lentokoneista tai laivoista, on kyse eräänlaisesta viestinnästä. Pyritään ilmaisemaan toiselle osapuolelle tyytymättömyys siitä, miten toinen toimii – vaikka siis kyse olisi kansainvälisestä ilmatilasta tai merialueesta.

"USA osoittaa toimintavapauttaan"

Kyse ei siis ole vahingoista vaan suurvaltapeliin liittyvästä voimannäytöstä tai uhittelusta?

– Yleisesti voi sanoa niin, että Yhdysvallat pyrkii käytännössä osoittamaan toimintavapauttaan Venäjän lähialueisiin kuuluvilla kansainvälisillä vesillä ja ilmatiloissa. Toki tähän liittyy myös tiedustelutoimintaa ja Venäjän valmiuden testaamista. Eli katsotaan, miten Venäjä reagoi, kun tullaan lähelle sen aluetta.

Venäjä paheksuu – ja toimii itse samoin

– Venäjä puolestaan on näissä tapauksissa osoittanut, ettei se hyväksy Yhdysvaltain läsnäoloa lähialueillaan, jotka se katsoo etupiirikseen.

Eli Venäjä yrittää vetää rajaa siihen, missä Yhdysvaltain asevoimat saa toimia.

Kukkola muistuttaa, että Venäjä harrastaa vastavuoroisesti samanlaista toimintaa. Se on lennättänyt strategisia pommikoneita Pohjanmerellä ja Tyynenmeren puolella, häirinnyt Yhdysvaltain laivaston toimintaa Välimerellä ja lähettänyt sukellusveneitään Yhdysvaltain rannikolle.

Taustalla tulehtuneet suhteet

Ovatko tällaiset vastakkainasettelut ilmatilassa nyt lisääntyneet?

– On hyvin todennäköistä, että tällaisia tapauksia sattuu, ei ihan joka päivä, mutta aina aika ajoin maailman merillä ja ilmatiloissa. Niitä ei vaan aina tuoda niin helposti julkisuuteen.

Nyt kun Venäjän ja Yhdysvaltain suhteet ovat mm. Ukrainan konfliktin, Syyrian sisällissodan, Yhdysvaltain ohjuspuolustushankkeen sekä Venäjän väitettyjen kyberhyökkäysten takia tulehtuneet, tällaisista tapahtumista tiedotetaan paljon helpommin, sanoo kapteeni Juha Kukkola.

– On vaikeaa sanoa, tapahtuuko niitä enemmän tai vähemmän. Mutta ainakin niiden kanssa molempien maiden asevoimat ja poliittinen johto tulevat helpommin julkisuuteen.

Koneet vain kolmen metrin päässä toisistaan

Yhdysvaltain tiedustelukone ja Venäjän SU-27 kohtasivat Mustanmeren yllä vain kolmen metrin päässä toisistaan. Yhdysvaltain puolustusministeriön mukaan sen P-8A Poseidon -tiedustelukone oli rutiinilennolla kansainvälisessä ilmatilassa.

Venäjän mukaan Yhdysvaltain kone lähestyi kaksi kertaa Venäjän ilmatilaa, jolloin Venäjä oli toiminut "kansainvälisten lentosääntöjen mukaisesti".

Jos uhreja tulisi, kriisi rajattaisiin nopeasti

Kuinka vaarallisia nämä ”läheltä piti” –tilanteet ovat? Voisiko niissä tulla kuolonuhreja?

– Vahinkojen vaara on toki aina olemassa, se on selvää. Mutta pitää muistaa, että molemmilla puolilla toimivat ammattilaiset. Heillä on hyvin selkeät toimintaohjeet, hyvin selkeät voimankäytön säännökset. Ne rajoittavat mahdollisuutta vahinkoihin.

Jos jotain vakavaa sitten tapahtuisi, sekä Yhdysvalloilla että Venäjällä on mekanismeja, joilla tällaista asiaa alettaisiin ratkomaan, Kukkola sanoo.

Kukkolan mukaan Yhdysvallat ja Venäjä tyynnyttelisivät tällaisia sotakoneiden törmäyksiä diplomaattisesti ja asevoimienkin kesken.

– Näen niin, että tällä hetkellä tällainen vahinko ei johtaisi mihinkään laajempaan.

"Itämerellä Venäjä oli aggressiivisempi"

Voiko tätä tapausta verrata siihen, mitä Itämerellä tapahtui huhtikuussa? Silloin Venäjä häiritsi yhdysvaltalaisen ohjusristeilijän kulkua.

– Päällisin puolin tapaukset vaikuttavat samalta. Mutta eroja on. Itämerellä oli liikkeellä Yhdysvaltain ja Naton ohjuspuolustukseen liittyvä ohjusristeilijä Donald Cook, ja sitä vastaan Venäjä toimi hyvinkin aggressiivisesti. Venäjä osoitti, ettei se halua, että ohjuspuolustusjärjestelmä toimii Venäjän lähialueilla.

– Silloin venäläiskoneen ja helikoptereiden käyttäytyminen oli aggressiivisempaa kuin oli Mustanmeren tapauksessa. Haluttiin viestiä terävämmin, että tämän laivan läsnäoloa Itämerellä ei katsota hyvällä.

_Juttuun tehty korjaus klo 19.05: Yhdysvaltalainen kone oli tiedustelukone, ei hävittäjä. _