Läheskään kaikki potilasvahingot eivät tule julki – Dextra tiedotti, kun huhut alkoivat levitä

Hoitovirheet nousevat aiempaa useammin otsikoihin, mutta kokonaisuutena potilasturvallisuus on parantunut, sanoo Valviran asiantuntija.

Kotimaa
Sairaalanäkymä.
Kalevi Rytkölä / Yle

Likaisia neuloja käytettiin verinäytteiden ottoon. Henkilökunta pahoinpiteli potilaitaan psykiatrisella osastolla. Kätilöt narahtivat ilokaasun väärinkäytöstä. Nuori nainen menehtyi jalkaleikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin.

Potilasturvallisuutta käsittelevät otsikot ovat monelle tuttuja, mutta onko suomalaispotilaiden turvallisuus retuperällä? Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ryhmäpäällikkö Markus Henriksson vakuuttaa, että ei.

– Päinvastoin, potilasturvallisuus on monilta osin parantunut, vaikka ikäviäkin asioita tapahtuu, Henriksson sanoo.

Henrikssonin mukaan esimerkiksi potilasvahinkoilmoitusten määrässä mitattuna terveydenhuollon turvallisuus on parantunut. Henriksson selittää otsikoita sosiaali- ja terveyshuollon läpinäkyvyyden parantumisella.

– Nyt ollaan aivan eri tavoin avoimia asioiden tiedottamisessa ja viestinnässä sekä ulospäin että viranomaisille.

Henrikssonin mukaan julkituloihin vaikuttaa myös se, että tiedot leviävät nykyään tehokkaasti sosiaalisessa mediassa.

Avoin tiedottaminen katkoo huhuilta siivet

Viimeisin potilasturvallisuutta koskeva tapaus on Tampereella, kun nuori nainen menehtyi elokuun lopussa jalkaleikkauksen jälkeisiin komplikaatioihin. Sekä Valvira että poliisi tutkivat tapausta.

Dextra Koskisairaala halusi tiedottaa asiasta julkisuuteen, sillä huhut alkoivat levitä, kertoo lääketieteellinen johtaja Teija Kulmala.

– Halusimme tulla mahdollisimman oikealla informaatiolla ulos ja vakuuttaa, että tilanne on korjattu, Kulmala sanoo.

Valviran Markus Henrikssonin mukaan vielä parikymmentä vuotta sitten terveydenhuollossa sattui ikäviä tapahtumia paljon enemmän kuin nykyisin. Niistä ei vain silloin tiedotettu ja niitä jopa salailtiin, sanoo Henriksson.

Potilasturvallisuutta edistetään vuoden vaihteessa, kun terveydenhuollon vaaratapahtumien järjestelmä HaiPro (siirryt toiseen palveluun) avataan nykyistä laajempaan käyttöön. Aiemmin palvelu on ollut vain esimerkiksi sairaanhoitopiirien sisäisessä käytössä.

Läpinäkyvyyttä auttaa myös JulkiTerhikki-palvelu (siirryt toiseen palveluun), johon on listattu kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden tiedot. Palvelusta potilas näkee esimerkiksi lääkäreiden ja sairaanhoitajien ammattioikeudet. Tiedot henkilölle annetuista mahdollisista huomautuksista ja varoituksista saa pyytämällä.

Valvira voi rajoittaa oikeuksia tai keskeyttää toiminnan

Valvira valvoo potilasturvallisuuden toteutumista yhdessä aluehallintovirastojen kanssa. Viranomaiset tekevät muun muassa ohjausta omavalvonnan tueksi ja varmistamiseksi, erilaisia arviointi- ja tarkastuskäyntejä sekä selvittävät heille tulleita kanteluita ja ilmoituksia.

Mikäli Valvira tai aluehallintovirasto toteavat, että esimerkiksi useiden potilaiden hoidossa on tapahtunut virheitä, ne voivat jopa keskeyttää organisaation toiminnan tai rajoittaa yksittäisen lääkärin tai sairaanhoitajan ammattioikeuksia. Lievempiä keinoja ovat esimerkiksi huomautukset ja kirjalliset varoitukset.

Valvira ja avi tekevät myös tutkintapyynnön poliisille, mikäli ne epäilevät rikosta. Lisäksi viranomaiset tekevät laajaa yhteistyötä muun muassa jo vireille tulleiden poliisiasioiden selvittämisessä.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus