1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tiede

Pokémonin sanasto on omituinen sekoitus englantia ja suomea – katso tästä lyhyt oppimäärä

Pokémon GO -mobiilipelin suosion syitä ovat muun muassa ajoitus kesään, kosketusnäyttöiset älypuhelimet ja aiemmista peleistä hankittu sijainninohjaukseen perustuva kokemus. Peli myös palkitsee nopeasti käyttäjänsä ja samalla koukuttaa jatkamaan eteenpäin. Yhteisöllisyys korostuu, kun muut pelaajat auttavat ja kokoontuvat ulos samoihin puistoihin ja muihin paikkoihin.

Suosittu Pokemon Go -peli lanseerattiin Taiwanissa 6.8.2016. Pelissä etsitään virtuaalihahmoja todellisesta ympäristöstä. Kuva: David Chang / EPA

Ensimmäiset pokémonit ilmestyivät jo 20 vuotta sitten animaatiosarjoina ja peleinä. Turun yliopistoon niistä väitöskirjaa valmisteleva Johannes Koski sanoo sympaattisten hahmojen hioutuneen vuosien varrella yhä monimediaalisemmiksi. Pokémon GO -peli on nostattanut uuden innostuksen pokémoneja kohtaan, ja pehmolelut ja muu oheistuotearsenaali käyvät taas kaupaksi.

Pokémon GO:n hyväksyttävyyttä lisää sen liikunnallisuus. Pelaaja joutuu kävelemään jatkuvasti etsiessään uusia hahmoja. Monet pelaajat kertovat kävelleensä satoja kilometrejä pokémonien takia. Vaikka pelin voi ladata ilmaiseksi ja pelatakin, niin eurolla tai parilla saattaa helposti ostaa lisää "poképalloja" ja muita pelaamista helpottavia esineitä.

Kuva: EPA

Esimerkiksi pelissä olevat houkuttimet eli "luret" ovat usein kaupasta ostettuja, koska niitä ei pelkästään pelaamalla saa kovin montaa kerättyä. Tämä on ansaintalogiikka kymmeniä miljoonia pelaajia koukuttaneessa pelissä.

Suosittu pelaajien kohtauspaikka on ollut Helsingin Vanhankirkon puisto eli Ruttopuisto. Kesäiltoina siellä on voinut nähdä kymmeniä pelaajia. Tutkija Johannes Koski epäilee innostuksen laantuvan talven ja pakkasten tullessa.

Peli on myös synnyttänyt oman sanastonsa, joka on omituinen sekoitus englantia ja suomea. YouTubessa joukko tubettajia on erikoistunut pelkästään Pokémon GO:sta kertomiseen. Heidän puheestaan on peliin vihkiytymättömän vaikea saada selvää.

Johannes Koski tutkii pokémoneja. Kuva: Yle / Markku Sandell

Johannes Kosken lyhyt Pokémon-oppimäärä:

Pokémon

Sekä laajan tuoteperheen nimi että kollektiivisesti tuoteperheen keskiössä olevien eläinhahmojen nimi (hahmoilla on omat lajinimensä kuten vaikka Pikachu, mutta Pikachukin on silti pokémon eli "pocket monster").

Pokémon GO

Vain ja ainoastaan tämä uusi älypuhelinpeli. Pokémon GO ei ole ensimmäinen Pokémon-aiheinen peli, vaikka aiemmista peleistä poikkeaakin. Johannes Koski tutkii pokémonien tarinaa yleisesti ja pelejä erityisesti. Pokémon ja Pokémon GO menevät yllättävän helposti sekaisin.

PokéStop

Siellä täällä maamerkkien kuten patsaiden, kirkkojen, graffitien ja puistokylttien kohdalla pelissä sijaitseva piste, josta saa pelaamiseen tarvittavia "itemeitä" eli esineitä. Esineisiin lukeutuu mm. "poképalloja" (joilla pokémoneja otetaan kiinni), "revivejä" (joilla taistelussa pyörtyneet pokémonit herätetään) ja "potioneja" (joilla pokémoneja parannetaan).

Kuva: Valtteri Välimäki / Yle

Leveli

Pelaajahahmojen tasot kuvastavat pelaajan kokemusta. Mitä enemmän pelaa, sitä korkeampi oman pelaajahahmon taso on ja sitä voimakkaampia pokémoneja vastaan tulee. Tasojen kerääminen on keskeinen tavoite pelissä.

Expa, exp, XP

Experience point(s). Pelissä monista eri perustoiminnoista saa "ekspaa" eli kokemuspisteitä, joita keräämällä nostetaan pelaajahahmon tasoa.

Lure

Pokéstopille pelaajien laittama esine, jonka avulla stopille kerääntyy puolen tunnin ajan tavallista enemmän pokémoneja. Lure on aina yhden pelaajan laittama, mutta se näkyy (ja sen vaikutuksista on hyötyä) kaikille muillekin pelaajille. Siksi Ruttopuistoonkin kerääntyy porukkaa: pelaajat tietävät, että Ruttopuistossa on usein jonkun laittama lure, joten se on otollinen paikka napata pokémoneja ja tavata muita pelaajia. Ja totta kai  "triplalure" (eli kolmelle vierekkäiselle Pokéstopille yhtäaikaisesti laitetut luret) on pelaajille erityisen houkutteleva.

Pokémon-hahmoja. Kuva: AOP

Evolvaus

Useilla pokémoneilla on kaksi tai kolme eri muotoa, heikommasta vahvempaan. Pokémoneja on tarkoitus kehittää paremmiksi "evolvaamalla" niitä voimakkaampiin muotoihinsa.

CP

Combat Power. Pokémon GO:ssa kaikilla pokémoneilla on niiden voimaa kuvastava CP-luku. Pokémonin vahvuudesta siis kertoo sen evoluutioaste sekä sen CP-luku. Vahvemmilla evoluutiomuodoilla on tyypillisesti myös korkeampi CP-luku, ja mitä korkeammalla tasolla oma pelaajahahmo on, sitä korkeamman CP:n pokémoneja vastaan tulee. CP on täysin Pokémon GO:n oma juttu. Sitä ei muissa Pokémon-peleissä ole ollut (toisin kuin vaikka evoluutio, joka on alusta asti ollut keskeinen käsite ja pelimekaniikka Pokémonissa).

Candy

Kun pokémonin ottaa kiinni, pelaaja saa kiinnijääneen pokémon-lajin mukaan nimettyä "karkkia", joka käytännössä on rajallinen resurssi, jonka avulla voi "evolvata" pokémoneja. Tämä pelimekaniikka Pokémon GO:ssa rohkaisee ottamaan kiinni jokaisen vastaantulevan pokémonin. Vaikkei kyseistä otusta haluakaan säilyttää itsellä, kiinniottamisesta saa silti karkkia, jonka avulla voi joskus kehittää jostain toisesta saman lajin yksilöstä vahvemman evolvaamalla ja CP:tä nostamalla. Muissa Pokémon-peleissä vastaavaa karkkisysteemiä ei ole (ja siksi niissä painottuukin enemmän yksittäisen pokémonin nappaaminen ja kouluttaminen kaikkien vastaantulevien pokémonien nappaamisen sijaan).

Pidgey

Pokémon-laji, eräänlainen pieni pulumainen lintu. Hyvin laajalle levinnyt ja usein ilmestyvä pokémon. Pidgey exploit -tasonnostokikassa sitä käytetään, koska sen evolvaus vaatii vain vähän karkkia ja koska pelaajilla on tyypillisesti lukuisia Pidgeyja ja paljon Pidgey-karkkia. 

Kielto pelata eläinten aitauksissa Ähtärin eläinpuiston nettisivuilla. Kuva: Yle

Lucky Egg

Esine, joka tuplaa kaikki pelaajan saamat kokemuspisteet puolen tunnin ajan.

Incense

Esine, joka houkuttelee pokémoneja pelaajan luo puolen tunnin ajan. Kuin lure mutta näkyy vain käyttäjälleen, hyödyttää vain käyttäjäänsä, eikä ole sidottu pokéstopiin.

Curveball

Pokémoneja kiinni ottaessa niitä kohti heitetään poképallo. Pallon voi heittää joko suoraan tai kierteellä. Kierrepallolla on vaikeampi osua, mutta sen uskotaan takaavan paremman kiinnijäämismahdollisuuden.

Sali

Jotkut maamerkit ovat pokéstopien sijaan pokémon-saleja, joita pelaajat valtaavat omalle joukkueelleen. Sali vallataan voittamalla sen puolustajiksi jätetyt pokémonit. Kun sali on vallattu, sinne voi jättää oman pokémoninsa puolustamaan salia.