Harva Uber-kuski ilmoittaa toiminnasta vakuutusyhtiöönsä – "Selvää sääntöjen laiminlyöntiä"

Ajoneuvon käyttötarkoituksen muuttumisesta pitäisi ilmoittaa, koska myös riskit kasvavat sitä myötä kun kuljettaminen ammattimaistuu.

Kotimaa
Uber -sovelus puhelimen näytöllä.
Antti Kolppo / Yle

Harva Uber-kuski tekee ilmoitusta vakuutusyhtiöön ajoneuvonsa käyttötarkoituksen muuttumisesta. Esimerkiksi vakuutusyhtiö Turvan tiedossa ei ole, että heidän asiakkaanaan olisi lainkaan Uber-kuskeja. Samaa kerrotaan LähiTapiolasta.

– Tämä olisi olennaista, koska kun on kyse ammattimaisemmasta kuljettamisesta, niin myös riskit kasvavat. Tiedusteluita kyllä saamme jonkin verran, mutta ilmoituksia emme oikeastaan ollenkaan, toteaa LähiTapiolan tuotepäällikkö Henna Saarelainen.

Saarelaisen mukaan kyseessä on selvä sääntöjen laiminlyönti, jos käyttötarkoituksen muuttumisesta ei ole ilmoitettu vakuutusyhtiölle.

– Mikäli esimerkiksi onnettomuustilanteen yhteydessä käy ilmi, että muutoksesta ei ole ilmoitettu, asia käsitellään aina tapauskohtaisesti.

Vakavia onnettomuuksia sattuu vain vähän

Uber Finlandin maajohtaja Joel Järvisen mukaan Uber-ajelua ei kuitenkaan voi suoraan verrata ammattiajoon.

– Uber-kuskeista suurin osaa ajaa viikossa kymmenen tuntia, tai jopa alle sen, Järvinen toteaa.

Järvinen myös toivoo, että tulevien vuosien aikana myös vakuutuspuolelle tulee tarjolle paremmin Uber-kuskeille soveltuvia paketteja.

Järvisen mukaan kaikki Uber-kyytejä antavat ajoneuvot on vakuutettu normaalilla lain vaatimalla liikennevakuutuksella ja lisäksi vielä ylimääräisellä vastuuvakuutuksella. Vastuuvakuutus turvaa kuskeja siinä tilanteessa, jossa kuljettajan oman vakuutusyhtiön vakuutus ei riitä kattamaan mahdollisia vahinkoja.

Helsingissä ei kahden viime vuoden aikana ole sattunut vakavia liikenneonnettomuuksia Uber-kyydityksissä, ainoastaan yksittäisiä lievempiä tapauksia on raportoitu. Tarkempia määriä onnettomuuksista Järvinen ei kerro.

– Panostamme vahvasti turvallisuuteen, ja sovellukseen kytketty palautejärjestelmä takaa sen, että saamme tiedon siitä millaisia tilanteita matkojen aikana on tullut vastaan. Pääasiassa palaute on ollut myönteistä, sanoo Järvinen.

Liikennevakuutuskeskus: asiakkaiden korvausturva on aukoton

Liikennevakuutuskeskuksen korvauspäällikkö Antti Tuulensuun mukaan Uber-auton kyydissä loukkaantunut voi normaaliin tapaan ottaa yhteyttä ajoneuvon liikennevakuutusyhtiöön.

– Asiakkaan ei ole välttämätöntä asioida Uber-sovelluksen kautta, vaan auton vakuutusyhtiönhän saa helposti selville ajoneuvon rekisterinumeron perusteella, ja korvaukset hoituvat sitä kautta kuten muissakin tapauksissa, neuvoo Tuulensuu.

Mitään yhtenäistä linjausta Liikennevakuutuskeskuksessa ei ole suunnitteilla Uber-kyyditysten vakuutuskäytäntöihin.

– Asiakkaiden kannalta korvausturva on järjestetty hyvin ja aukottomasti. Kuskin ja vakuutusyhtiön väliset sopimusoikeudelliset ongelmat eivät aiheuta harmia asiakkaille, Tuulensuu toteaa.