Istumatyöläinen: pidä tauko puolen tunnin välein

Yli seitsemän tunnin yhtäjaksoinen istuminen on merkittävä terveysriski. Riski ei poistu edes ankaralla vapaa-ajan liikunnalla.

Kotimaa
Nuoret miehet istuvat oululaistutkimuksen mukaan 10,5 tuntia päivässä.
Risto Degerman / Yle

Suurimmalla osalla suomalaisista neljä viidesosaa päivästä kuluu istuen, maaten tai seisten. Suomalaiset ovatkin istumisen Euroopan mestareita.

Liika istuminen:

  • heikentää lihaksia
  • haurastuttaa luustoa
  • lisää niska-, selkä- ja hartiakipuja
  • kuormittaa alaselkää
  • turvottaa jalkoja

Ongelmaan on kuitenkin yksinkertainen ratkaisu: seisomaan nouseminen. Keho on istuessa lähes lepotilassa, pelkkä seisomaan nouseminen kuluttaa energiaa selvästi enemmän. Kun seisomaan on noustu, pitäisi vähän liikkuakin.

– Toimintakyky ei säily, jos työtä ei tauota. Lihaksiin pitäisi saada vähän pumppausta, jotta saadaan nestekiertoa elvytettyä, sanoo työhyvinvointivalmentaja Emma Pekkala.

Asiantuntijat suosittelevat lyhyttä taukoa työntekoon jopa puolen tunnin välein.