Pidä penkistä kiinni – ilmakuopat ovat entistä suurempia

Lentokyyti on tulevaisuudessa entistä kuoppaisempaa. Hiilidioksidipäästöt tekevät ilmakuopista aina vain rajumpia.

Ulkomaat
lentokoneen matkustamo
Syyt lentomatkustamisen kuoppaisuuteen ovat ihmisen aiheuttamia. Jari Tanskanen / Yle

Huomisen lentomatkustajan kannattaa varautua pitämään turvavyötä tiukasti kiinni. Ilmakuopat ovat tulevaisuudessa entistä suurempia.

Brittilaisen The Guardian -lehden artikkelin mukaan lentoliikenteen turbulenssit ovat jatkossa entistä vakavampi riesa ja tulevat aiheuttamaan hätälaskeutumisia ja matkustajien loukkaantumisia.

Turbulensseja tutkinut Readingin yliopiston tutkija Paul Williams sanoo, että ilmakuoppien aiheuttamat tilanteet ovat jatkuvasti lisääntyneet viime vuosikymmeninä ja sama kehitys vain jatkuu.

Ihminen itse syypäänä

Syyt lentomatkustamisen kuoppaisuuteen ovat ihmisen aiheuttamia. Hiilidioksidipäästöjen kasvava määrä on lisännyt ilmakuoppia.

Tutkija Paul Williamsin mukaan hiilidioksidipäästöjen aiheuttama lämpötilojen nousu ilmakehässä aiheuttaa ilmavirtausten nopeutumista. Ilmavirtojen eri kerrokset liikkuvat alati suuremmalla nopeudella ja tätä rajua muutosta ei välttämättä voi lentokoneen laitteilla ennakoida.

Tällaiset muutokset ovat hyvin yleisiä juuri 10-12 kilometrin korkeudessa eli juuri niissä korkeuksissa, joissa nykyaikaiset suuret matkustajalentokoneet lentävät.

Kun matkustajakone sitten lentää tällaiseen ilmakuoppaan, niin kone paiskautuu reitiltään hyvin suurella voimalla ja painovoima riuhtaisee lentomatkustajat irti penkeistään. Tämä saattaa aiheuttaa pahojakin vammoja.

Tutkija Paul Williams muistuttaa, että lentokoneessa kannattaa olla aina turvavyö kiinnitettynä.

Insinöörit ongelman kimpussa

Paras keino ratkaista ongelma olisi tietysti vähentää hiilidioksidipäästöjen määrää. Se on helpommin sanottu kuin tehty, koska se vaatii ihmisiltä poliittisia ratkaisuja, jotka väistämättä merkitsevät joitain rajoituksia.

Insinöörit ja ilmastotieteilijät pohtivat asiaa omilla saroillaan. Ilmastotieteen puolella yritetään löytää keinoja siihen, että ilmavirtauksia ja niiden aiheuttamia ilmakuoppia osattaisiin ennustaa paremmin.

Insinöörit puolestaan kehittelevät tekniikoita, joissa lentokoneen avuksi otetaan ultraviolettisäteily.

Koneesta lähtevistä ja takaisin heijastuvista ultraviolettivalon säteistä pyritään päättelemään edessä olevan ja turbulenssia aiheutavan ilmataskun sijanti. Lentokoneen voisi sitten ohjata kiertämään ilmakehän sudenkuoppa.

Ongelma tässä on se, että tällaisen teknologian tuominen jokaiseen koneeseen tulee kalliiksi lentokonevalmistajille ja siten lentoyhtiöille - ja lopulta matkustajille.

Pieniä eivät ole turbulenssien aiheuttamat kustannuksetkaan. Pelkästään Yhdysvalloissa on laskettu, että turbulensseista aiheutuneet onnettomuudet sekä lentojen myöhästymiset ja perumiset tulevat maksamaan yli 500 miljoonaa dollaria vuodessa.