Liikkuvan lapsen ei tarvitse laskea kaloreita

Laillistettu ravitsemusterapeutti Tomi Valtanen painottaa, että hiilihydraatit ovat tärkeitä paljon liikkuvalle lapselle.

Kotimaa
Tomi Valtanen.
Paljon liikkuvan lapsen syömiseen kannattaa kiinnittää huomiota. Laillistettu ravitsemusterapeutti Tomi Valtanen piirtää ruokaympyrän - mutta sallii urheilevalle lapselle myös herkut.

Viime päivinä on puhuttu paljon lasten liikunnan puutteesta, mutta on myös lapsia, jotka urheilevat ja kilpaurheilevat erittäin paljon. Runsas treenaaminen vaatii paljon energiaa, jonka saanti jää helposti liian vähäiseksi, kertoo aamu-tv:ssä vieraillut laillistettu ravitsemusterapeutti Tomi Valtanen.

Paljon liikkuvan lapsen kannattaa Valtasen mukaan kaloreiden laskemisen sijaan kiinnittää huomiota ateriarytmiin.

– Ei tarvitse laskea kaloreita. Riittää kunhan syö kolmen neljän tunnin välein, eikä pelkää esimerkiksi hiilihydraatteja. Niitä on hyvä saada ruokavaliosta, Valtanen opastaa.

Liikkuvan lapsen ruokaympyrä eroaa hieman normaalista lautasmallista. Noin yksi kolmasosa urheilevan lapsen lautasesta olisi hyvä täyttää monipuolisesti kasviksilla.

– Kunhan siinä on paljon erilaisia värejä, niin se on tärkeää. On se sitten paprikaa, parsakaalia, tomaattia, kurkkua, Valtanen luettelee.

Yksi kolmasosaa lautasesta on varattu perunalla, riisille tai pastalle, joista saadaan energiaa. Viimeinen kolmasosa on lihalle, kalalle tai kasvisproteiinille.

Tavallisessa lautasmallissa puolet lautasesta on varattu kasviksille ja näin ollen lisukkeiden sekä proteiinin osuus on hieman pienempi.