1. yle.fi
  2. Uutiset

Autoilijat väistykää! – Pyöräilijät valtaavat yhden Suomen vilkkaimmista moottoriteistä

Harmistuneet pyöräilijät valtaavat Länsiväylän autoilta tänään tiistaina. Mielenilmaus voi hidastaa tuhansien autoilijoiden matkaa.

Kotimaan uutiset
Kriittinen pyöräretki Länsiväylällä vuonna 2011.
Kriittinen pyöräretki Länsiväylällä vuonna 2011.Yle

Polkupyöräilijöiden mielenilmaus voi muuttaa monen töistä palaavan kotimatkaa tänään tiistaina.

Helsingin polkupyöräilijät ry ja ympäristöjärjestö Maan ystävät järjestävät mielenilmauksen Länsiväylälle suunniteltua moottoritieliittymää vastaan.

Tapahtumaan osallistuvat aikovat pyöräillä Länsiväylän moottoritiellä Porkkalankadun risteyksestä aina Hanasaareen saakka ja takaisin keskustan suuntaan noin kello 18.00–19.00 välisenä aikana.

Tarkkaa osallistujamäärää ei tiedetä, mutta käytännössä pienikin pyöräilijäjoukko voi saada kaupungin sisääntuloväylän tukkoon työmatkaliikenteen seassa.

Kriittinen pyöräretki on järjestetty Länsiväylällä aiemmin vuosina 2011 ja 2015. Tapahtumaan on aiemmin osallistunut muutama sata pyöräilijää.

Tämänkertainen tapahtuma käynnistyy Narinkkatorilla kello 17.15, josta pyöräilijät etenevät Pohjoista Rautatienkatua, Mechelininkatua ja Porkkalankatua pitkin Länsiväylälle.

"Ainoa keino saada autoilu sujuvaksi kaupungissa on se, että vähemmän ihmisiä liikkuu autoilla"

Pyöräilijät vastustavat Länsiväylälle Koivusaaren kohdalle suunniteltua moottoritieliittymää. Jos liittymä rakennetaan, pyöräilijät joutuvat kulkemaan mäkisen ja mutkaisen kiertoreitin kautta.

– Länsiväylän bulevardisointi ja kestävän liikenteen edistäminen palvelevat myös autoilijoita, koska ainoa keino saada autoilu sujuvaksi kaupungissa on se, että vähemmän ihmisiä liikkuu autoilla ja enemmän ihmisiä liikkuu pyörillä sekä joukkoliikenteessä, sanoo Helsingin polkupyöräilijät ry:n puheenjohtaja Marjut Ollitervo.

Hänen mielestään Koivusaaren liittymä on Helsingin uuden yleiskaavan vastainen.

– Jos yleiskaavassa on suunniteltu, että Länsiväylästä tehdään kaupunkibulevardi, niin ei ole mitään järkeä rakentaa sinne uutta moottoritieliittymää, koska se jouduttaisiin purkamaan.

Yleiskaava suosii joukkoliikennettä

Helsingin uudessa yleiskaavassa visioidaan kaupungin rakentamista vuoteen 2050 saakka. Yleiskaava rakentuu pitkälti joukkoliikenteen ja raideyhteyksien varsille rakentamisen varaan.

Yleiskaavan mukaan Helsinkiin suuntautuvia sisääntuloväyliä muutetaan kaupunkibulevardeiksi Kehä ykkösen sisäpuolella. Kaupunkibulevardeilla olisi viidenkymmenen kilometrin nopeusrajoitus ja kaksi ajokaistaa molempiin suuntiin sekä raitioliikennettä. Lisäksi pyöräilijät ja jalankulkijat saisivat omat kaistansa. Metrosta tulee keskeinen joukkoliikenneväline itään ja länteen suuntautuvassa liikenteessä.

Länsiväylän Kehä ykkösen sisäpuolisella osuudella liikkuu nykyisin keskimäärin 50 000-60 000 moottoriajoneuvoa arkivuorokauden aikana.

Kaikki eivät kuitenkaan kannata Länsiväylän muuttamista kaupunkibulevardiksi. Esimerkiksi Kirkkonummen kunnanhallituksessa suunnitelma on herättänyt syvää huolta siitä, että kirkkonummelaisten työmatkaliikenne Helsinkiin hidastuu.

Hieman Kirkkonummea lievempää kritiikkiä on tullut myös Espoosta. Länsinaapuri haluaa olla mukana vaikuttamassa Helsingin Länsiväylää koskevassa suunnittelussa.

Kaksi kaavahanketta päällekkäin

Helsingin kaupunginvaltuusto päättää yleiskaavasta tänä syksynä.

Helsingin kaupunkisuunnittelusta ja kiinteistötoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja Anni Sinnemäki kuitenkin uskoo, että yleiskaava kohtaa vielä monet valitukset ja oikeuskäsittelyt. Hän arvioi, että Länsiväylää ruvettaisiin rakentamaan kaupunkibulevardiksi aikaisintaan 2020-luvulla.

Koivusaareen suunniteltu moottoritieliittymä puolestaan kuuluu osayleiskaavaan, joka on tällä hetkellä korkeimman hallinto-oikeuden käsittelyssä. Sinnemäki uskoo, että kaava tulee lainvoimaiseksi vielä tämän vuoden aikana.

– Se tästä asiasta tekee hieman hankalan, että siihen vaikuttaa kaksi päällekkäistä prosessia, jotka liikkuvat omissa aikatauluissaan. Vaikea kysymys on se, että Koivusaaren osayleiskaava lähtee tilanteesta, jossa Länsiväylä on valtion hallinnoima tie ja mitä tahansa siellä tehdään, täytyy valtion kanssa sopia.

Koivusaareen on suunniteltu noin viiden tuhannen asukkaan uutta asuinaluetta.

– Koivusaaressa täytyy varmaankin edetä vaiheittain niin, että jossain vaiheessa on suunnittelussa eritasoliittymä, ja jos päädytään siihen, että Länsiväylä bulevardisoidaan, niin liittymätyyppiä muutetaan. Siinä tilanteessa olisi selvää, että pyöräilyn pääväylä kulkisi bulevardia pitkin.

Helsingin pyöräilybaanasuunnitelmaan kuuluu myös Länsiväylälle rakennettava baana, jonka suunnittelu on vasta käynnistymässä Espoon ja valtion kanssa yhteistyössä.

_Tarkennettu 13.9. klo 13:35, että Kriittinen pyöräretki on järjestetty nimenomaan Länsiväylällä aiemmin vuosina 2011 ja 2015. Muita Kriittisiä pyöräretkiä on ollut tätä useammin. _

Lue seuraavaksi