Uudenlaisessa käsienpesupyyhkeessä ei ole lainkaan pesuainetta

Turkulainen start up -yritys KleenU tähtää kansainvälisille cleantech-markkinoille biohajoavan, luonnonmukaisen ja ekologisen pesupyyhkeen kanssa.

Kotimaa
Mies pyyhkii käsiään käsipyyhkeeltä.
KleenU:n kehittämät kosteuspyyhkeet ovat lisäaineettomia, hygieenisiä ja biohajoavia. Jyrki Lehtonen / Yle

KleenU on kahden Nokialta poispotkitun miehen perustama yritys, joka haluaa luoda jotain uutta ja erilaista. Saku Helle ja Markku Oksman uskovat vahvasti ekologisuuteen ja vihreään tulevaisuuteen.

– Tähtäimenä on kasvaa kansainväliseksi cleantech-yritykseksi, sanoo KleenUn toimitusjohtaja Markku Oksman.

Tämän vuoden alussa perustetussa yrityksessä on miesten lisäksi kolmaskin työntekijä: myynnistä ja markkinoinnista vastaava Niko Kananen.

Sopii erinomaisesti allergikoille

Toistaiseksi KleenUlla ei ole vielä mitään myytävää, mutta ensi vuoden puolella on tarkoitus laittaa markkinoille yrityksen ensimmäinen tuote. Biohajoava, luonnonmukainen ja ekologinen kosteuspyyhe eli pesupyyhe.

Tähtäimenä on kasvaa kansainväliseksi cleantech-yritykseksi.

Markku Oksman

– Siinä ei ole lainkaan synteettisiä kemikaaleja, ei pesuaineita, ei alkoholia eikä säilöntäaineita. Se on täysin ekologinen, Markku Oksman sanoo.

Oksmanin mukaan KleenUn pesupyyhkeet sopivat erinomaisesti allergikoille, sillä pyyhkeet ja niiden käyttämä kasvisuute valmistetaan kotimaisesta havupuusta. Pyyhkeet ovat pakkauksessa, jossa kuluttaja itse kostuttaa pyyhkeen vedellä ottaessaan uuden pyyhkeen käyttöön.

Yksi pesukerta vie vettä ruokalusikallisen. Määrä on vähäinen verrattuna tavalliseen käsienpesuun.

– Normaali käsienpesu vie vettä noin litran, Oksman selittää.

Hyvin pyyhkii

KleenU on testannut Turun ja Tampereen yliopistojen kanssa kehittämäänsä pesupyyhettä laboratorio-olosuhteissa. Tulosten mukaan yrityksen pesuaineeton pyyhe pyyhkii pöpöt käsistä yhtä hyvin kuin perinteinen saippuapesu.

Voi olla haasteita sen kanssa, että paljonko se pesu saa maksaa.

Markku Oksman

– On yleinen harhaluulo, että saippuaa tarvitaan valtavasti. Se ei pidä paikkaansa. Hyvälaatuinen paperi, joka kostutetaan hyvälaatuisella vedellä, on riittävä saamaan aikaan korkealaatuisen pesun, Markku Oksman sanoo.

Tähtäimenä koko maailma

Vaikka KleenUn pesupyyhe ei ole vielä markkinoilla, yrityksellä on jo tulevaisuudensuunnitelmia. Pesupyyhkeitä on tarkoitus markkinoida sinne missä ihmisiä liikkuu eli lentokentille, messuille ja yleisötapahtumiin.

Koska pesupyyhkeiden valttina on se, että ne säästävät vettä verrattuna normaaliin käsipesuun, kolmas maailma on luonteva kohde. Siellähän vedestä on muutenkin pulaa.

Ongelmana tietysti on, että siellä missä ei ole vettä, ei ole usein myöskään rahaa.

– Voi olla haasteita sen kanssa, paljonko pesu saa maksaa, Oksman myöntää.

– Olemme sitä selvittämässä. Olemme yhteydessä Afrikan maiden suurlähetystöihin ja etsimme kumppaneita selvittämään, miten tästä saataisiin edullinen pesu myös kehitysmaihin.