Turun filharmoninen orkesteri iski silmänsä 200-vuotiaaseen kontrabassoon – "Arvosoittimilla on hintansa"

Turun kaupunginorkesteri on parhaillaan hankkimassa 68 000 euron hintaista kontrabassoa. Koesoittoja on tehty pitkin Eurooppaa.

kulttuuri
Jousisoittimia Jyväskylän Kesässä.
YLE Keski-Suomi

Kun orkesteri hankkii omistukseensa uuden soittimen, asia on hieman monimutkaisempi kuin voisi luulla. Ei voida vain ostaa ensimmäistä vastaantulevaa soitinta, sillä sen on istuttava sekä soittajan käteen että kokonaisuuteen.

– Arvosoittimen hankinnassa on suuri työ. Yksilön on sovittava salin akustiikkaan ja orkesterin yleiseen soittotyyliin. Esimerkiksi Turun konserttitalon sali vaatii aika isoäänisen soittimen, koska akustiikka on luja, kertoo Turun filharmonisen orkesterin intendentti Emilie Gardberg.

Turun kaupunginorkesteri eli Turun filharmoninen orkesteri on parhaillaan hankkimassa uutta kontrabassoa. Koska on kyse soittimista, joita orkesterissa on jo entuudestaan, uuden soittimen on sovittava yhteen myös vanhojen kontrabassojen kanssa.

– On erilaisia koulukuntia, eri maalaisia soittimia ja erilaisia käsityötekniikoita. Kaikenlaisia asioita, jotka vaikuttavat sointiin, Gardberg kertoo.

Koesoitot tärkeitä

Orkesterit omistavat tavallisesti osan siinä käytettävistä soittimista. Perinteisesti orkesterin omistuksessa ovat olleet lyömäsoittimet, flyygeli, piano, harppu ja usein myös kontrabassot. Muut soittimet ovat yleensä soittajiensa omia.

Syynä on muun muassa soitinten koko ja vaikea kuljetettavuus. Lisäksi esimerkiksi lyömäsoittimilla voi olla monta soittajaa ja sama soittaja voi soittaa useita erilaisia lyömäsoittimia.

Varsinkin arvosoitinta hankittaessa koesoitto on avainasemassa.

Emielie Gardberg

Kun orkesteri päättää, että uusi soitin on hankittava, se tutustuu tarjontaan. Kun sopivanoloisia soittimia löytyy, niitä käydään kokeilemassa.

– Varsinkin arvosoitinta hankittaessa koesoitto on avainasemassa. Sitä tehdään paljon pienemmässä mittakaavassa myös henkilökohtaisissa soitinhankinnoissa. Aika usein jousisoittajalla saattaa olla vaikkapa useita jousia kokeiltavana monta kuukautta, ja he käyttävät niitä töissään, ja lopulta valitsevat yhden, Emilie Gardberg kertoo.

Turun filharmonisen orkesterin uuden kontrabasson tapauksessa koesoittoja on tehty Euroopassa. Sopiva soitin, 1800-luvun alussa rakennettu kontrabasso, löytyi Alankomaista.

– Arvosoittimen hankinta on vähän kuin ainutlaatuisen taulun hankinta. Ei hankita vain jotain yhtä taulua, vaan yksilöä, joka istuu juuri tiettyyn kohtaan kokonaisuutta, Gardberg sanoo.

Arvosoitinten hinnat ovat korkeita

Turun filharmonisen orkesterin kontrabasson hankinta on keskiviikkona Turun kaupungin kulttuurilautakunnan käsittelyssä. Hankittavan soittimen kauppahinta olisi 68 000 euroa.

Orkesterin intendentti Emilie Gardberg myöntää, että monia kaupunkilaisia saattaa mietityttää, miksi soittimiin käytetään näin suuria summia.

Soittimella on suuri vaikutus siihen, miten orkesteri soi.

Emilie Gardberg

– Meille se on selvää, että arvosoittimilla on hintansa. Soittimella on suuri vaikutus siihen, miten orkesteri soi, ja siksi koemme asian hyvin tärkeäksi. Voin kyllä hyvin uskoa, että summat kuulostavat korkeilta, Gardberg sanoo.

Hänen mukaansa 68 000 euroa ei edes ole kovin korkea hinta arvosoittimelle. Kontrabasso voi Gardbergin mukaan helposti maksaa vaikkapa 150 000 euroa. Hinnat eivät kuitenkaan nouse samalle tasolle kuin esimerkiksi viulujen hinnat.

– Viuluissa hinnat saattavat nousta moniin miljooniin. Se liittyy soittimen sointiin, koko sen soittimen historiaan ja siihen, ketkä ovat olleet sitä tekemässä. Joidenkin soitinten koetaan olevan erityisen onnistuneita, ja ne voivat nousta huikeisiin summiin, Gardberg sanoo.