Yli 170 kuntosalia tutkittiin – selälle vaarallisia laitteita useilla saleilla

Tuoreen selvityksen mukaan kuntosaleilla on yleisesti käytössä selälle vaarallisia laitteita. Erityisesti istuen tehtyjä selkäliikkeitä ei suositella etenkään selkävaivaisille. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri selvitti koko maakunnan kuntosalien laitteistot.

terveys
Selkä ei kestä liiallista rääkkiä työssä eikä kuntosalilla.

Sairaanhoitopiiri tarkasti 172 kuntosalin varustustason 23 keskisuomalaisessa kunnassa. Vastaavaa kartoitusta ei ole tiettävästi aiemmin tehty. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto muistuttaa verkkotiedotteessaan, että kuntosalien turvallisuudesta vastaavat niiden ylläpitäjät ja käyttäjien vastuulla on noudattaa salin ja siellä olevien välineiden ohjeita.

Tukes muistuttaa myös kuluttajaturvallisuuslaista. Sen mukaan toiminnanharjoittajan on varmistauduttava, ettei kuluttajapalvelu aiheuta vaaraa käyttäjälleen.

”Jopa vaarallisia selälle harjoitusmielessä”

Keski-Suomen sairaanhoitopiirin selvityksen kohteena olivat yksityiset ja kunnalliset salit sekä terveyskeskusten harjoitusterapiasalit. Sairaanhoitopiiri listasi selkäpotilaille sopivat harjoituspaikat (siirryt toiseen palveluun).

Fysiatrian ylilääkäri Jari Ylinen.
Fysiatrian ylilääkäri Jari Ylinen.Antro Valo

Selvityksen mukaan useimmilta kuntosaleilta löytyy selälle vaarallisia laitteita.

– Kuntosalilla käytetään usein kovempia kuormituksia kuin hyvin ohjeistetussa työelämässä. Työergonomiaan kiinnitetään paljon huomiota, mutta saleilla on laitteita, jotka ovat jopa vaarallisia selälle harjoitusmielessä, kertoo fysiatrian ylilääkäri Jari Ylinen.

– Valtaosa niistä löytyy yksityisiltä saleilta. Tiettyjen valmistajien isosta perussetistä löytyy laitteita, joita ei tulisi käyttää.

Välilevy vaarassa istumatreeneissä

Selälle sopimattomat laitteet ovat usein sellaisia, joissa henkilö istuu harjoitellessaan. Ylisen mukaan saliharjoittelua ei suositella selkävaivaiselle ilman ohjausta.

Kuormitus lisää välilevyn vaurioriskiä.

Jari Ylinen

– Saliharjoitteluhan on erittäin tehokasta ja on todettu, että se vie selkäkipua pois. Mutta selkävaivaisella vaiva pahenee, jos tehdään vääriä liikkeitä. Väärällä tavalla tehty kuormitus lisää välilevyn vaurioriskiä. Välilevyn paine nousee istuessa jo ilman kuormitustakin, muistuttaa ylilääkäri Ylinen.

– Suurimmat riskit on kun selkä pyöristyy tai selkään tulee kiertoa ja samalla kuormitusta. Toiseen reunaan kohdistuessa se aiheuttaa mahdollisesti välilevyn pullistumista, kuvailee kliinisen fysioterapian asiantuntija Petri Salo Keski-Suomen sairaanhoitopiiristä.

Selkävaivaisella vaiva pahenee, jos tehdään vääriä liikkeitä.
Selkävaivaisella vaiva pahenee, jos tehdään vääriä liikkeitä.Antro Valo

Salo tunnustaa, että nuorena miehenä hän itsekin meni kuntosalille väärällä asenteella. Ikääntymisen ja asiaan perehtymisen myötä maltti on tullut mukaan.

– Nuorempana oli tärkeätä, että paljonko siellä on painoja tangossa. Kyllä niitä vaivoja sitten tulikin. Esimerkiksi olkapää ei kestänyt.

Nuorten selkävaivat lisääntyneet

Kolmasosa suomalaisista potee selkävaivoja. Työikäisillä selkävaivat ovat viime aikoina hieman vähentyneet, mutta sen sijaan nuorilla selän ongelmat ovat lisääntyneet viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Kliinisen fysioterapian asiantuntija Petri Salo.
Kliinisen fysioterapian asiantuntija Petri Salo.Atro Valo

– Osa nuorista on hyvin aktiivisia, mutta osa liikkuu varsin vähän. Istumista tulee paljon, mikä on ollut viime aikoina tapetilla, sanoo Jari Ylinen.

Fysioterapian asiantuntija Petri Salon mukaan kuntosalit ovat alun perin keskittyneet terveiden ihmisten harjoitteluun.

– Se on lähtenyt ehkä urheilupuolelta. Nyt tutkimuksissa on todettu, että saliharjoittelu on hyväksi selkäongelmaisillekin ja terveysasioihin on ruvettu kiinnittämään huomiota, arvioi Petri Salo.

Ylinen ja Salo suosittelevat istumalaitteiden sijasta selkäkehän harjoitusta esimerkiksi perinteisellä selkäpenkillä. Siinä selkä pysyy suorana ja harjoitus sopii sekä terveille että selkävaivaisille.

– Erityisesti keskitytään siihen, että ranka pysyy ojentuneena ja harjoitellaan keskivartalon selkärangan hallintaa, opastaa Jari Ylinen.

Maahantuoja eri mieltä vaarallisuudesta

Kuntosalilaitteita noin 20 vuotta maahan tuoneen Wasa Gym Trainingin toimitusjohtaja Pasi Pitkäkangas ihmettelee Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kartoituksen tuloksia. Hän ei pidä miltei jokaiselta salilta löytyvää selänojennuslaitetta lainkaan vaarallisena.

Istuen tehtynä paljon miellyttävämpää.

Pasi Pitkäkangas

– Jos ajatellaan jonkun sortin selkäpotilasta, ikäihmistä tai ylipainoista niin selänojennusliike on istuen tehtynä paljon miellyttävämpää ja mielekkäämpää kuin esimerkiksi lattialla, makuulla tai perinteisessä selänojennuspenkissä tehtynä.

Pitkäkankaan mukaan ongelmia ei ole ilmennyt vartalonkiertolaitteenkaan kanssa.

Sairaanhoitopiirin mukaan tällainen laite ei ole hyväksi selälle.
Sairaanhoitopiirin mukaan tällainen laite ei ole hyväksi selälle.Jarkko Riikonen / Yle

”Hyvä, että ollaan tarkkana”

Palokan Kuntokeskus sai Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kartoituksessa ainoana salina viisi tähteä. Salista löytyy toki kiertoliikelaite alaselän ja vinojen vatsalihasten treenaamiseen. Sen käytössä yrittäjä Sami Jokinen suosittaa varovaisuutta.

Tarkoitus on tulla parempaan kuntoon eikä huonompaan.

Sami Jokinen

– Tekniikka on tosi tärkeä. Ehdottomasti pitää tehdä liike oikein riittävän pienillä painoilla ja varovaisesti. Siis selkä suorassa ja jännittäen koko ajan keskivartalon lihaksia, että paketti pysyy kasassa, opastaa Jokinen.

Kuntosaliyrittäjä myöntää, että ei oikeastaan yllättynyt sairaanhoitopiirin kartoituksen tuloksista ja pitää kartoituksia hyvänä.

– Se on vaan hyvä, että ollaan tarkkana, ettei tule mitään harmia. Tarkoitus on tulla parempaan kuntoon eikä huonompaan.

Perinteisellä selkäpenkillä harjoitellessa selkä pysyy suorana.
Perinteisellä selkäpenkillä harjoitellessa selkä pysyy suorana.Antro Valo

Tukes ei lähde kieltämään

Ylitarkastaja Kaarina Kärnä Turvallisuus- ja kemikaalivirastosta kommentoi, että kuntosalien tilannetta kannattaa seurata ja pitää mielessä ilmi tulleet asiat.

Laitteita on mahdollista käyttää lihan oikeinkin.

Kaarina Kärnä

– Mutta valvonnassa ei voi lähteä ehkä suoraviivaisesti kieltämään. Pitäisi olla enemmän ja laajemmin näyttöä, että laitteista on oikeasti ollut vahinkoa. Laitteita on mahdollista käyttää lihan oikeinkin, jos saa tarpeeksi opastusta ja riittävät käyttöohjeet, linjaa Kärnä Tukesista.

Kärnä mukaan kuntosalilaitteiden sijoituksista ja riittävistä käyttöohjeista on standardeja ja vaatimuksia.

– Mutta jos riskejä ilmenee Tukesiin kannattaa olla yhteydessä. Sitten voimme miettiä miten valvonta tulee mukaan, kiteyttää ylitarkastaja Kärnä.