Sanomalehdet ehdottavat Suomen maaseudulle Uuden-Seelannin mallia: Lehdet, kirjeet ja paketit perille aamuisin samassa säkissä

Sanomalehtien Liitto esittää eri jakelujen yhdistämistä haja-asutusalueilla turvatakseen sanomalehtien arkijakelun.

talous
Postin kuorma-auto.
Henrietta Hassinen / Yle

Sanomalehtien Liitto ehdottaa maaseudun postinjakelun rukkaamista uusiksi, jotta sanomalehtien päivittäinen arkijakelu olisi jatkossakin turvattu.

Liitto ehdottaa harkittavaksi niin sanottua "Uuden-Seelannin mallia". Siinä postinjakelu, lehdenjakaminen ja mahdolliset muut jakelut voitaisiin haja-asutusalueilla yhdistää yhdeksi jakeluksi.

Kaikki päivän jaettava aamun lehdistä verkkokauppojen lähetyksiin koottaisiin siis yhteen säkkiin, ja jakelija kiertäisi aamuisin säkin kanssa ovelta ovelle. Jakelun hoitaisi Posti, tai esimerkiksi paikallinen yrittäjä tai osuuskunta. Yksi vaihtoehto on, että vastuun ottaa Posti, joka ostaa palvelun alihankintana.

– Kyse on alueista, joilla vain yhden jakelijan on mahdollista toimia taloudellisesti kannattavasti, kertoo Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtaja Petteri Putkiranta.

Miksei, sanoo Posti

Postin mukaan ajatus on kiinnostava.

– Erilaiset yhteistyömallit, joissa monenlaisia palveluita tuotetaan samalla henkilöstöllä tai kalustolla, ovat ihan kannatettavia ja hyviä ratkaisuja, sanoo Postin kirjepalveluista vastaava johtaja Kaj Kulp.

Eli "yhden säkin malli" voisi toimia?

– Siinä on paljon ideaa. Tänä päivänä se toteutuu esimerkiksi niin, että taajamissa postipaketit ja päiväposti kulkevat erillisissä jakeluissa, ja haja-asutusalueilla samassa. Jos siihen voidaan kytkeä vielä muita, niin se on lähtökohtaisesti ihan hyvä ajatus.

Taustalla postilain uudistaminen ja uhka kolmipäiväisestä jakelusta

Liiton esitys on vastaus parhaillaan meneillään olevaan postilain uudistamiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriö on ottanut esille arkijakelun vähentämisen viisipäiväisestä kolmipäiväiseksi. Tätä sanomalehdet pitävät lähes kuoliniskuna paperilehdille etenkin haja-asutusalueilla, joilla sanomalehdet tulevat jo nyt osin päiväjakeluna.

Sanomalehtien Liitto tuomitsee kolmipäiväisyyden jyrkästi. Sen mukaan heikennys olisi EU:n postidirektiivin vastainen – direktiivi ei kuitenkaan ole asiassa yksiselitteinen. Liiton mukaan sanomalehdet on tarvittaessa kirjattava postilakiin viisipäiväisiksi yleispalvelutuotteiksi samoin kuin henkilökohtainen kirjeposti.

Sanomalehtien aamujakelu on jo nyt vahvasti jakautunut. Osalla alueista aamujakelun hoitaa Posti, osalla lehtien omat jakeluorganisaatiot. Joillain alueilla sanomalehdet jaetaan vasta päiväpostin mukana.

– Päivittäinen postinjakelu on edelleen kansalaisille olennainen peruspalvelu ja tuottaa valtaosan lehtien tuloista. Jopa 93 prosenttia sanomalehtien tuloista tulee printistä, sanoo Sanomalehtien Liiton liittojohtaja Jukka Holmberg.

Postin päiväjakelu heikkeni huhtikuussa, mikä tarkoitti sitä että päiväjakelussa tuleva lehti on saattanut kolahtaa luukkuun tai laatikkoon vasta iltakuudelta tai paikoin jopa myöhemmin. Tämä on närkästyttänyt lukijoita.

Onko Posti vastuussa lehtienjakelusta?

Jakelu on murroksessa, sillä sekä paperiset sanomalehdet että paperinen kirjeposti ovat syöksykierteessä. Kirjelähetysten määrä vähenee noin kymmenen prosenttia vuodessa, sanomalehtien jakelumäärät hieman vähemmän eli noin kuusi prosenttia.

Kun postilla on entistä vähemmän jaettavaa, sen kustannuspaineet kasvavat. Keskustelu jakelutahdin heikkenemisestä on vierittänyt syytä Postin niskoille. Onko tämä oikein?

– Tämä ei ole Postin vika. Katse kääntyy omistajiin eli valtioon ja sen tahtoon siitä, mikä on tasapuolisen tiedonvälityksen kannalta oikein ja kansalaisten etu, sanoo Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtaja Petteri Putkiranta. Hän on Helsingin Sanomien liiketoimintajohtaja.

Liitto toivoo ministeriöltä tarvittaessa budjettitukea sanomalehtien jakeluun haja-asutusalueilla.

Postin Kulpin mukaan sanomalehtien levikkikierrettä ei voi oikaista postilain muutoksilla.

– Haluamme pitää yllä valtakunnallista jakeluverkostoa ja sitä kautta tukea sanomalehtiä, Kulp sanoo, mutta muistuttaa että levikit ovat laskeneet jo pitkään.

– Ymmärrän lehtien tuskan uudenlaisten liiketoimintamallien löytämisessä, mutta postilailla sitä muutosta ei kyllä käännetä.