Montako palaa leipää pitäisi syödä päivässä?

Jos haluat syödä terveellisesti, valitse leipä, jossa kuituja on yli 6 grammaa sadassa grammassa, kehottaa Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

Kotimaa
Ylen aamu-tv: Leivän terveyshyödyt
Ylen aamu-tv: Leivän terveyshyödyt

Aamu-tv:ssä vieraana ollut Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen toivoo, että suomalaiset unohtaisivat jo leivän pelon.

Hän muistuttaa, että ihminen tarvitsee myös hiilihydraatteja. Nykyisten ravitsemussuositusten (siirryt toiseen palveluun) mukaan päivän energiasta 45–60 prosenttia pitäisi tulla hiilihydraateista.

Mensonen kuvailee yllä olevalla videolla, minkälaista on hyvä leipä.

– Jos yksi vinkki pitää sanoa, se on kuitupitoisuus. Kuidun mukana tulee hyviä ravintoaineita. Jos leipä on runsaskuituinen, silloin ollaan hyvällä tiellä.

Jos leivässä on kuituja vähintään 6 grammaa sadassa grammassa, sitä voi kutsua runsaskuituiseksi. Sen sijaan leipää, jossa on kuituja vähintään 3 grammaa sadassa grammassa voi kutsua kuitupitoiseksi.

Leipäpaketista kannattaa katsoa myös täysjyväpitoisuus. Täysjyväleivässä on runsaasti kuituja.

Paljonko alle 100 kiloa painavan pitäisi syödä leipää päivässä?

– Meillähän ei ole varsinaista suositusta leivästä. Suositukset menevät kuidun mukaan, Mensonen kertoo.

Kuituja pitäisi saada ravitsemussuositusten mukaan 25–35 grammaa päivässä. Kuituja on runsaasti kasviksissa ja täysjyväleivässä. Yhdessä ruisleipäviipaleessa on kuituja noin 4 grammaa päivässä.