Essusta avautuu resepti, pyyhe vie tehdaskierrokselle – perinteikäs Finlayson uudistuu rytinällä

Kuluttaja voi pian tutustua kodin tekstiileihin liitettävien videoiden avulla, missä ja millaisissa tehdasoloissa pussilakana tai pyyhe on valmistettu.

talous
Yle Uutiset Pirkanmaa: Finlayson tähtää kovaan kasvuun
Yle Uutiset Pirkanmaa: Finlayson tähtää kovaan kasvuun

Pelkillä perinteillä ei vakuuteta tämän päivän tekstiilikuluttajaa. Finlaysonin uudet omistajat ovat pöllyttäneet reippaalla kädellä pölyt pois lakanoista – teollisen ajan yrityksestä on muovattu designtalo.

Muumilakanoiden rinnalla myydään homoerotiikasta ammentavaa Tom of Finland -mallistoa. Viime vuonna Finlayson toi markkinoille kodintekstiilejä, joiden kuosien kautta avautuvat mobiilinäytölle Marttojen ruokavinkit.

Nyt yhtiö aikoo avata tuotteidensa valmistuksen aina tehtassaleista alkaen uuden teknologian avulla.

– Me olemme kuvanneet meidän tuotantoketjut eli sen millä tavalla ja missä olosuhteissa esimerkiksi pussilakana on tehty. Ne liitetään vuoden loppuun mennessä tuotteisiin eli kankaaseen liitetyn videon avulla pystyy katsomaan, miten pussilakana on tuotettu, Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila kuvailee.

Kankaaseen liitetyn videon avulla pystyy katsomaan, miten pussilakana on tuotettu

Jukka Kurttila

Yhtiöön tullessaan Kurttilaa hämmästytti salailu, joka liittyi tuotteiden valmistamiseen, materiaaleihin ja tekniikoihin. Uudet omistajat valitsivat linjaksi avoimuuden, koska salamyhkäisyyteen ei ollut syytä.

– Me päätettiin, että me kerrotaan ihan kaikki, tehtaita myöten, Kurttila kertoo.

Finlayson siirsi tuotantonsa ulkomaille jo vuosia sitten. Tuotteet tehdään Belgiassa, Turkissa ja Baltian alueen maissa.

Finlayson haluaa takaisin suureksi

Avoimuuden lisäksi perinteikkään tekstiiliyhtiön johtamisopit on pantu uusiksi. Muutokset tuottavat tulosta ja yhtiön liikevaihto on kääntynyt kasvuun. Kaksi vuotta sitten kesällä, kun Kurttila kumppaneineen osti Finlaysonin, yhtiön liikevaihto oli vajonnut alle 19 miljoonaan euroon.

Liikevaihto oli tullut alas sata vuotta, mutta viesti oli, että mitään ei saa muuttaa

Jukka Kurttila

– Se oli tullut alaspäin sata vuotta, mutta vahva viesti oli, että mitään ei saa muuttaa, mutta me muutettiin kuitenkin, Kurttila sanoo.

Yhtiö arvioi, että tänä vuonna liikevaihto tulee olemaan noin 35 miljoonaa euroa.

Kurttilan tavoitteena on kasvattaa Finlayson takaisin suureksi. Mies ei suostu suoraan puhumaan tavoitteista, mutta haaveet hän paljastaa auliisti.

– Jos lähdimme liikkeelle noin 18,5 miljoonan euron liikevaihdosta, niin meidän haave on, että sinä päivänä kun firma täyttää 200 vuotta eli vuonna 2020, me rikotaan sadan miljoonan euron raja. Se on kova haave, Kurttila toteaa.

Nykyisellään yhtiön liikevaihdosta tulee ulkomailta vain murto-osa. Yhtiö hakee kasvua etenkin Pohjoismaista ja Aasian isoilta markkinoilta.

Kun firma täyttää 200 vuotta, niin me rikotaan 100 miljoonan euron raja

Jukka Kurttila

"Visio on korvattu exceleillä"

Suomalaisyrityksiä Kurttila sivaltaa liian matalalle asetetuista tavoitteista ja numeroiden taakse piilottautumisesta. Kurttila patistaa ajattelemaan isosti, koska vain siten voi yltää isoihin tavoitteisiin.

– Näkemyksellisyys ja visio on korvattu monissa yrityksissä exceleillä. Kuvitellaan, että numerot auttaa johtamaan. Ne auttavat tiettyyn pisteeseen ja tuovat varmuutta siitä, että suunta oikea, mutta niiden pitäisi olla pienessä roolissa yrityksen johtamisessa.

– Yrityksiltä tuntuu puuttuvan visio ja näkemys siitä, mihin markkina on menossa, mikä meidän rooli siinä on ja mihin me uskotaan. Koko tämä puoli pelätään ottaa puheenaiheeksi, Kurttila lataa.