Yrittäjät hakevat kasvua yhteistyöstä – ja ovat valmiita maksamaan kaverin suositteluista

Erilaiset yrittäjäverkostot ovat lisänneet viime vuosina suosiotaan myös Suomessa.

talous
Laskukone, seteleitä ja keltainen kansio.
AOP

Yhä useampi yritys hakee toimintaansa kasvua erilaisten verkostoitumiseen erikoistuneiden toimijoiden kautta. Idea verkostoitumisesta tai markkinointirenkaista ei ole uusi, mutta yrittäjien etujärjestössä Suomen Yrittäjissä kehitystä katsotaan ilolla.

– Jos se tuottaa yrityksille liiketoimintaa, kaikki on hyödyksi, sanoo Pirkanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja Pasi Mäkinen.

Mäkisen mukaan suomalaiset löytävät uusien palvelujen ja tuotteiden luokse yleisimmin niin, että joku suosittelee toimintaa toisille. Myös Suomen Yrittäjien jäsenyhdistykset järjestävät verkostoitumistapahtumia, mutta niiden toiminta ei ole yhtä systemaattista kuin aihepiiriin erikoistuneiden toimijoiden.

Suositteluverkostot kasvavat vauhdilla

Perinteisen käsityksen mukaan suomalaiset eivät turhia puhu tai itseään kehu. Mutta Tampereen Mediapoliksen ruokalassa käy kova puheensorina. Bleisereihin ja pikkutakkeihin sonnustautuneet vaihtavat kuulumisia ja keskustelevat bisneksestä. Välillä jokainen vetäisee vajaan minuutin esittelypuheen omasta yrityksestään. Käynnissä on yksi Business Network Internationalin (BNI) järjestämistä aamiaistilaisuuksista.

BNI on yksi tunnetuimmista verkostoitumiseen tai markkinointirenkaaseen liiketoimintansa pohjaavista organisaatioista. Se rantautui Yhdysvalloista Suomeen vuosituhannen alussa ja on kasvanut viime vuosina voimakkaasti. Ideana on, että mukana olevat yritykset suosittelevat toisiaan aina tilaisuuden tullen.

Tampereella BNI:n ryhmiä kokoontuu kaksi ja kolmas on perusteilla. Koko Suomessa BNI:n toiminnassa on mukana noin 700 yritystä. Ne sijaitsevat Tampereen lisäksi pääkaupunkiseudulla, Turussa, Porissa, Raumalla, Lahdessa ja Oulussa.

Yhteen ryhmään otetaan kunkin toimialan edustajia vain yksi, jolloin saman renkaan yritysten ei tarvitse kilpailla keskenään. Yritykset pulittavat ryhmään kuulumisesta aloitusmaksun sekä 810 euron vuosittaisen maksun.

Yrittäjät vakuuttavat saavansa rahoilleen vastinetta

Tuttuja yrityksiä on suositeltu vuosisatoja ja puskaradio on ollut yrityksille tärkeä markkinointikeino aina. Miksi yritykset ovat valmiita maksamaan siitä?

Kangasalalainen yrittäjä Tuija Alakalhunmaa on ollut BNI:n toiminnassa mukana pari vuotta. Hän kokee saavansa rahoilleen vastinetta.

– Tämä on tuonut minulle selkeästi lisää bisnestä ja näkyvyyttä. Kyllähän yrityksillä pitää olla markkinointistrategia ja minä käytän rahat tähän, Alakalhunmaa perustelee.

BNI Pirkanmaan aluejohtaja Petri Niskanen uskoo systemaattiseen toimintaan.

– BNI:n ainoa tavoite on se, että autetaan toinen toistamme saamaan lisäkauppaa ja muut sosiaaliset asiat ja yhdessäolon mukavuudet tulevat sivutuotteena, selittää Niskanen.

BNI:n mukaan yritysten myynti on kasvanut suosituksilla noin 10 miljoonan euron vuositahtia, mikä tekee reilut 20 000 euroa yrittäjää kohti.

Entä miten voi uskoa, että verkoston muut yritykset ovat luotettavia?

– On selvää, että pitää tutustua ensin kaverin toimintaan. Sitten kun se on tehty, se kasvattaa luottamusta ja siten säilyttää omat kasvonsa kun suosittelee muiden toimintaa, sanoo kesäkuusta lähtien BNI:ssä mukana ollut yrittäjä Ari Karjalainen.