Musiikkialan startupit suuntaavat ulkomaille ja kasvattavat liikevaihtoaan

Suomalaisten musiikkialan startup-yritysten liikevaihto kasvoi viime vuonna 69 prosenttia edellisvuodesta. Musiikkialan kasvuyritysten menestys löytyy tulevaisuudessa todennäköisesti opetukseen ja oppimiseen liittyvien palveluiden alueelta, arvioi Teoston innovaatiotoiminnan asiantuntija Turo Pekari.

talous
Äänistudiolla.
Yle

Musiikkialalla toimivien startup-yritysten yhteenlaskettu liikevaihto kohosi viime vuonna 3,9 miljoonaan euroon. Kasvua edellisvuodesta kertyi 69 prosenttia ja alalla uskotaan kasvun vain kiihtyvän tänä vuonna. Koko sektorin liikevaihdon odotetaan ylittävän 13 miljoonaa euroa tämän vuoden loppuun mennessä.

Tiedot käyvät ilmi Teoston ja musiikkialan startupien yhteistyökollektiivi Finnish Music Startupsin kesäkuussa tekemästä selvityksestä, jossa tarkasteltiin yhteensä 18 kasvuhakuista yritystä.

Selvitykseen vastanneet musiikkialan startupit ovat luottavaisia tulevaisuuteen suurista haasteista huolimatta. Suurimmaksi haasteeksi kasvuyritykset nimeävät rahoituksen saamisen, etenkin yksityisen rahoituksen. Myös kilpailu näkyvyydestä on kovaa Suomen kokoisessa maassa.

Valtaosa musiikkialan kasvuyrityksistä suuntaakin ulkomaille. Alan liikevaihdosta jopa 92 prosenttia tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Finnish Music Startupsin vetäjä Jiri Koivuniemi pitää ennakkoluulotonta suuntautumista kansanvälisille markkinoille tärkeänä alan kannalta.

– Positiivista on, että kasvu suuntautuu lähes yksinomaan kansainvälisille markkinoille, jossa kilpailu on kovaa, mutta mahdollisuudet suuret, Koivuniemi toteaa.

Koivuniemen mukaan menestystä voidaan odottaa opetukseen ja oppimiseen liittyvien palveluiden alueelta, joka on ollut nouseva trendi alalla. Mainosrahoitteiset palvelut ja sovellusten sisällä tapahtuvaan myyntiin perustuva liiketoiminta ovat sen sijaan laskussa.