yle.fi-etusivu

Jouluna myydään rekkalasteittain makeisia – "Vastaa noin puolta koko vuoden myynnistä"

Ruokakaupat valmistautuvat joulusesonkiin jo hyvissä ajoin. Viimeiset ennakko-ostot tehdään ennen juhannusta, mutta etenkin suomalaisten suosimat makeiset ja suklaat pitää tilata jo keväällä.

Kotimaa
Suklaakonvehteja.
Ilkka Kemppinen / Yle

Joulukarkit kattavat ison osan ruokakauppojen koko vuoden makeismyynnistä. Esimerkiksi Kupittaan Citymarketissa myydään joulusesonkina noin puolet koko vuoden makeisista.

Kiloissa sitä on vaikea sanoa, mutta monta sataa lavallista se on. Kolme isoa nuppirekallista meille tulee pelkästään karkkia.

Mari Keskinen

Teollisten tuotteiden osastonhoitaja Mari Keskinen kertoo, että kauppaan ostetaan jouluksi hurja määrä makeisia.

– Kiloissa sitä on vaikea sanoa, mutta monta sataa lavallista se on. Kolme isoa nuppirekallista meille tulee pelkästään karkkia.

Kauppojen on valmistauduttava joulusesonkiin hyvissä ajoin. Esimerkiksi Kupittaalle joulusuklaat tilataan jo toukokuussa. Joulumakeiset ilmestyvät kaupan hyllyille lokakuun alkupuolella.

Syksyn juhlapyhät kiihdyttävät makeiskauppaa

Mari Keskinen kertoo, että teollisten tuotteiden myynti muodostaa leijonanosan koko marketin joulukaupasta. Kupittaan valikoimissa on noin 17 000 erilaista teollista elintarviketta. Teollisella elintarvikkeella tarkoitetaan lämpimästä myytävää, syötävää tuotetta, jota ei tarvitse avattuna säilyttää kylmässä.

– Mitataan sitten volyymeina tai euroina, niin kyllä se näin on: suklaa ja karkit ovat kestosuosikkeja suomalaisten joulussa. Lisäksi asiakkaat ostavat paljon monenlaista leivontatarviketta sekä esimerkiksi kuivia hedelmiä ja pähkinöitä.

Makeiskauppa alkaa hiljalleen kiihtyä ruokakaupoissa kohti joulua. Syksyn muut juhlapyhät pitävät huolen siitä, että karkkia löytyy monesta ostoskärrystä.

– Tässä on vielä halloween ja isänpäivä. Siinä on hyviä sesonkeja karkkien kannalta. Varsinainen jouluun liittyvä leivontakauppa alkaa vasta marraskuun puolella, pikkujoulujen alla.

Joulu ja juhannus tärkeitä kaupalle

Joulun lisäksi myös juhannus on ruokakaupalle tärkeä sesonki. Sekä kesän että talven juhlien alla kauppa käy vilkkaasti. Mari Keskisen mukaan marketin henkilökunta valmistautuu molempiin juhliin kuitenkin eri tavalla.

Mitataan sitten volyymeina tai euroina, niin kyllä suklaa ja karkit ovat kestosuosikkeja suomalaisten joulussa.

Mari Keskinen

– Työmme kannalta on aika paljon eroa siinä, milloin tavara tulee kauppaan. Juhannuksena tuotteet myydään juuri ennen juhlaa. Se ei näy kaupassa viikkoja tai kuukautta aikaisemmin.

– Jouluun asiakkaat valmistautuvat jo marraskuusta alkaen. Innokkaimmat tekevät pakastimeen muun muassa leivonnaisia.

Tänä vuonna asiakkaat eivät ole Kupittaalla vielä joulutuotteiden perään kyselleet. Keskinen kuitenkin uskoo, että pimenevät illat kääntävät ihmisten katseet hiljalleen kohti joulua.

– Vaikka vielä on sortsikelejä, niin kyllä ihmisillä alkaa jo olla paloa kynttilöitä ja takkatulta kohtaan. Hiljalleen saamme mekin jouluisia asioita esille, Keskinen toteaa.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Lapsiperheet

Miksi olen olemassa ja miksi sisko kävelee liian hitaasti?

20 + 2 syytä soittaa äidille tai isälle töihin

Puoli seitsemän

Samuli Edelmann edesmenneestä isästään: "Tänne minä jäin laulamaan hänen laulujaan"

Työllisyys

Keskusta ja kokoomus sopuun työllisyys- ja yrityspalveluista –sinisille malli ei kelpaa

A-studio

Rikosoikeusprofessori seksuaalisesta hyväksikäytöstä: Lasten kohdalla pitäisi tuomita useammin raiskauksena