Perämoottori säilyy tallessa talven yli, jos pidät mielessä nämä vinkit

Veneiden siirto talviteloille on alkanut Helsingin kaupungin satamissa. Riistakamera ja muutama muu niksi hidastavat perämoottorivarkaiden "työskentelyä".

Kotimaa
kaksi perämoottoria
Salla Syvänen / Yle

Eräänlainen konkreettinen kesän päätös on se syksyinen päivä, jolloin vene nostetaan ylös ja laitetaan talviteloille kevätkelejä odottamaan.

Helsingin kaupungin satamissa talvisäilytyskausi aloitettiin tänään torstaina. Veneilykautta on mahdollista jatkaa pitkälle syksyyn, mutta paatti on siirrettävä talvisäilytykseen ennen venepaikan jäätymistä. Iltojen pimetessä lisääntyvät satamissa ja mökkirannoilla myös perämoottorivarkaudet.

Perämoottorivarkauksia ilmoitettiin poliisille toissa vuonna peräti 1 575, mutta viime vuonna luku oli liki 500 varkautta vähemmän.

Turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen Finanssialan Keskusliiton vahingontorjunnasta uskoo, että perämoottorivarkauksien vähenemisen taustalla on se, ihmiset pitävät nykyään aiempaa parempaa huolta omaisuudestaan.

– Ensin suojataan koti, sitten kesämökki ja miksei sitten venettäkin? Pänkäläinen heittää.

Erilaisten hälytys- ja turvahärjestelmien hinnat ovat tulleet sen verran alas, että niinsanotusti tavallisella palkansaajallakin on niihin varaa. Pänkäläinen mainitsee, että esimerkiksi venevajaan asetetut riistakamerat ovat olleet oiva apu pitkäkyntisten ennaltaehkäisemisessä ja jäljittämisessä.

– Perämoottorit maksavat useita tuhansia euroja, joten ne ovat houkuttelevia kohteita varkaille, hän sanoo.

Isot moottorit houkuttelevat ulkomaalaisia varkaita

GPS-paikannukseen erikoistuneen Bexor oy:n Ari Huhtinen kertoo, että tulitikkurasian kokoiset perämoottoriin kiinnitettävät paikannuslaitteet kasvattavat hiljalleen suosiotaan.

– Ne eivät ole vielä hirveän yleisiä, mutta koska laitteiden hinta on tippunut ja koko muuttunut, ne ovat yleistymässä, Huhtinen sanoo.

Paikannuslaitteen avulla voron matkaan joutunut perämoottori on mahdollista jäljittää ja sen liikkeitä voi seurata.

– Jonkin verran varkaita on jo saatu paikantimien avulla kiinni, Huhtinen kertoo.

Ei kannata ajatella niin, että veneen voi vaan jättää syksyllä niille sijoilleen sen kummemmin huolehtimatta.

Aku Pänkäläinen, turvallisuusasiantuntija

Oleellista perämoottorivarkauksissa on nopea reagointi, kuten varkauksissa yleensäkin. Suurin osa perämoottorivarkauksista on ulkomaisten rikollisryhmien tehtailemia ja perämoottorit viedään maan rajojen ulkopuolelle usein jo vuorokauden kuluttua varkaudesta.

– Yleensä ulkomaalaiset vievät isoja, yli 20 hevosvoiman moottoreita. Pienempien moottoreiden varkauksissa on usein kotimaisia tekijöitä taustalla, Pänkäläinen summaa.

Tee ainakin näin: Valmistetiedot talteet ja perät vastakkain

Turvallisuusasiantuntija Pänkäläisen mukaan etenkin nyt kauden päätteeksi on hyvä olla tarkkana.

– Ei kannata ajatella niin, että veneen voi vaan jättää syksyllä rantaan niille sijoilleen sen kummemmin huolehtimatta. Ei ihme, jos keväällä sitten ihmetellään, että miten tässä nyt kävi näin?

Jotta veneessä olisi moottori kiinni myös pitkän talven jäljiltä, se on ensinnäkin syytä lukita kiinni veneen perään standardin mukaisella VAT-hyväksytyllä lukolla. Vaikka laiturissa olisi lukittava portti, vene kannattaa lukita myös kiinni laituriin, sillä varas pääsee moottoriin käsiksi myös veden kautta.

Talvisäilytyksessä veneet on fiksua sijoittaa mahdollisimman lähekkäin, mielellään perät toisiaan vasten. Se tekee moottoreiden irrottamisesta vaikeampaa.

Huhtinen puolestaan muistuttaa, että ennen kuin veneen laittaa talviteloille, perämoottorin tunnistetiedot ja etenkin valmistenumero pitää ottaa talteen. Valokuvastakaan tuskin on haittaa, jos keväällä veneilykauden alkuun on tehtävä rikosilmoitus.

– Numerosarjoja voi olla sen verran monta, että kannattaa kysyä vaikkapa ammattilaiselta apua, että mikä niistä on se oikea.

Yksi hyvä käytännönvinkki on maalata perämoottori sen verran persoonallisen näköiseksi, että se on helppo tunnistaa, mutta ennen kaikkea sen jälleenmyyntiarvo laskee reippaasti.