Fiskars karsii rönsyjä – myy kaksi yhtiötään

Fiskars aikoo keskittyä jatkossa kuluttajatuotebrändeihinsä, joita ovat Fiskarsin lisäksi muun muassa Iittala ja Royal Copenhagen.

talous
Fiskarsin logo talon seinässä
Mauritz Antin / EPA

Kuluttajatuotteita valmistava Fiskars on ilmoittanut virtaviivaistavansa toimintaansa myymällä kaksi omistamaansa yhtiötä. Fiskars luopuu yhdysvaltalaisesta hotelli- ja ravintola-alan laitteistoja toimittavasta Spring USA -yhtiöstään sekä Euroopan Ebertsankey-ruukkuliiketoiminnastaan.

Fiskarsin myymien yhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 26 miljoonaa euroa ja liiketulosta ne tekivät yhteensä 3 miljoonaa euroa. Fiskars ei odota myynneilä olevan merkittävää vaikutusta konsernin taloudelliseen asemaan tai tämän vuoden tulokseen.

Fiskars-konsernin toimitusjohtaja Kari Kauniskangas kertoo yhtiön jatkavan keskittymistä kansainvälisiin kuluttajatuotebrändeihin, joihin kuuluvat Fiskars, Iittala, Gerber, Royal Copenhagen, Waterford ja Wedgwood.