Kiinteistönvälittäjä: Videolla on jopa suurempi merkitys asunnon myynnissä kuin valokuvilla

Ammattikuvaajien ottamien videoiden käyttö yleistyy asuntojen myynti-ilmoituksissa.

kiinteistönvälitys
Myynnissä oleva asunto.
Toni Pitkänen / Yle

Kun valokuvaaja Kaisa Hautamäki saapuu kuvaamaan myytävää asuntoa, hän yleensä aloittaa ottamalla ulkokuvat kauko-ohjattavalla kuvauskoptereilla. Niiden hinnat ovat tulleet alas ja niinpä kopterikuvaa näkee tänä päivänä yhä useammassa asuntoilmoituksessa.

Sisälle tultuaan Hautamäki astelee huoneesta huoneeseen ottaen liikkuvaa kuvaa ilmoitukseen tulevaa videoesittelyä varten. Tämä on yhä tavallisempi rutiini asuntoa kuvattaessa. Still-kuvien joukossa on entistä useammin yleisesittely asunnosta videolla.

– Video kertoo hyvin paljon enemmän kohteesta kuin still-kuvat. Sen avulla tulee kokonaisvaltainen käsitys kohteesta, Hautamäki sanoo.

Kiinteistömaailman välittäjä Timo Rantasen näkökulmasta asuntojen videoiminen kannattaa, koska "se vähentää juoksemista", sekä välittäjälle että asiakkaalle. Hän pitää tärkeänä erityisesti videon rehellisyyttä: jos still-kuvissa saadaankin joka asunto näyttämään siltä kuin se olisi sisustuslehden keskiaukeamalta, videolla tämä on vaikeampaa. Tällöin asiakas tietää paremmin, mitä on tulossa katsomaan.

Asuntoilmoitus
Tällaiset esittelyvideot kuten Kiinteistömaailmalla yleistyvät vinhaa vauhtia asuntojen myynti-ilmoituksissa.

– Asuntokaupassa perusperiaate on se, että jos ensimmäinen kokemus asuntoon tullessa on pettymys, siitä on paha rakentaa mitään positiivista.

Rantanen väittää videolla olevan tänä päivänä jopa suurempi merkitys asunnonvälityksessä kuin kuvilla.

Myytäviä asuntoja kuvaavan Johannes Valkonen sanoo videoiden johtaneen siihen, että yleisten asuntonäyttöjen määrää on voitu vähentää ja tehdä enemmän yksityisiä asuntonäyttöjä. Se taas helpottaa välittäjän työtä.

– Video vähentää turhien näyttöjen määrää, hän tiivistää.

Valkosen mukaan ammattikuvaajien käyttö ylipäänsä on lisääntynyt asuntokaupassa. Hän uskoo sen olevan myös myyjän etu: kun ilmoituksissa on sekaisin ammattilaisten ja amatöörien kuvaamia kohteita, laadukkaammat kuvat jäävät paremmin mieleen. Kaikki eivät kuitenkaan tähän usko.

– Vanhan koulukunnan edustajat (kiinteistöalalla) luottavat siihen, että näppäävät itse kuvat ja asiakkaat kyllä tulevat. Itse uskon, että ammattilaisten kuvittamista ilmoituksista otetaan enemmän yhteyttä.