Miljoona sähkömittaria Jyväskylästä Norjaan – Valtion avulla pienetkin yritykset pääsevät ulkomaille

Valtion vientirahoitusyhtiö Finnvera avittaa yhä useamman pienen ja keskisuuren yrityksen kansaivälistymistä.

talous
sähkömittari
Jyväskyläläisen Aidonin etäluettava sähkömittari päätyy norjalaisten sähköverkkoyhtiöiden käyttöön.Yle

Ulkomaankaupan vientiluvut polkevat paikallaan, mutta pienet ja keskisuuret yritykset haluavat nyt maailmalle hanakammin kuin vielä puoli vuotta sitten.

Jyväskyläläinen teknologiayritys Aidon on tuore esimerkki kansainvälisille markkinoille läpilyöneestä yrityksestä. Se sai hiljattain Norjasta 150 miljoonan euron kaupat ja avasi Osloon suuren logistiikkakeskuksen.

Aidon toimittaa norjalaisille sähköverkkoyhtiöille 1,5 miljoonaa älykästä etälukulaitettta, joilla mitataan muun muassa sähkönkulutusta ja vaikka sähkökatkoksia. Suomessa niitä on myyty kymmenille sähköverkkoyhtiöille. Ruotsissakin on jo kauppoja tehty, ja sieltä haetaan lisää kasvua.

Kauppa oli mahdollinen sekä vuosien kehitystyön että valtion vientirahoitusyhtiön Finnveran takausten ja kesällä saadun kolmen miljoonan lainan ansiosta.

Yrityksille lainoja, takauksia, pääomasijoituksia ja vientitakuita tarjoava Finnvera on ollut Aidonille elintärkeä, sillä pankeilta kasvuyrityksen voi olla vaikea saada lainaa, toimitusjohtaja Timo Crohns sanoo.

– Kasvamme tällä hetkellä sata prosenttia vuodessa. Laina käytetään kasvuun liittyvien investointien tekemiseen. Yritysten, joiden historia ei ole niin pitkä kuin tulevaisuus, on vaikea saada lainaa.

Finnvera rahoittaa kansainvälisiä markkinoita hakevia yrityksiä puolet enemmän verrattuna koko viime vuoteen. Pk-yritykset ovat puolen viime vuoden aikana hakeneet takauksia Finnveralta noin viidenneksen enemmän kuin viime vuonna.

Grafiikka
Yle Uutisgrafiikka

"Hyviä ja sitoutuneita ihmisiä vaikeinta löytää"

Kansainvälistyminen kantaa hedelmää. Aidon aikoo kasvattaa reippaasti yli sadan työntekijän määrää, jos kasvuaikeet toteutuvat.

– Olemme jo palkanneet lisää väkeä. Väkimäärä on kaksinkertaistunut vuoden aikana, Crohns sanoo.

Yhtiön alihankinta on suurelta osin Kiinassa – sitä ei kuitenkaan kotiuteta aivan lähiaikoina.

Kasvuhaluiset pk-yritykset toimivat lähinnä kaupassa ja palvelualoilla, esimerkiksi digipalvelujen tarjoajana jonkin isomman yrityksen kyljessä. Yleensä ulkomaille lähdetään, kun kotimaan markkinat on jo valloitettu, tai jonkin isomman teollisuusyrityksen vanavedessä esimerkiksi ohjelmistojen toimittajana.

Aidon aikoo toimitusjohtaja Crohnsin mukaan pysytellä Euroopassa, sillä markkinat ovat valtavat, peräti 25 miljardia euroa. Vaikeinta kansainvälistymisessa on sopivien ihmisten löytäminen, vaikka olisi jo hyvä tuote kehitettynä.

– Hyviä ihmisiä on sinänsä vähän. Hyvät sekä sitoutuneet ihmiset, se on se vaikein.

Finnveralla on erilaisia vastuita tähän mennessä noin 19 miljardia, niistä pk-yritysten osuus on 2,7 miljardia euroa. Suurin osa työntöavusta siis menee suurten yritysten kauppoihin. Esimerkiksi isot laivakaupat tai biolaitokset eivät synny ilman apua.

Hallitus esittää kahdeksan miljardin lisää takausvaltuuksiin.