Mitä mopot edellä, sitä sähköpyörät perässä – virittäjät pitävät poliisia pilkkanaan

Lainsäätäjä ei ole vielä keksinyt, mikä laki purisi jatkuvasti lisääntyvään sähköpyörien virittämiseen.

liikenne
Eurobike keuliminen
Messukävijä koeajamassa sähköavusteista maastopyörää Saksan Friedrichshafenissa järjestetyillä EUROBIKE-messuilla syyskuun alussa. Messe Friedrichshafen GmbH

Kun vekkihousuissa vaivattoman oloisesti vastatuuleen polkeva pyöräilijä ajaa mopon vauhtia, kyse ei voi olla ainakaan laillisesta sähköavusteisesta pyörästä. Nyt näitä viritettyjä sähköammuksia on jo meilläkin.

Suomi tosin laahaa sähköpyörätrendissä pari kesää Keski-Eurooppaa jäljessä. Esimerkiksi Saksassa arvioidaan pian olevan jo kolme miljoonaa sähköpyörää. Siellä myös lieveilmiöt näkyvät pari kesää meitä nopeammin. Ja nyt villityksenä tuntuu olevan virittäminen.

Sähköavusteinen tai moottorilla varustettu polkupyörä saa Suomen lain mukaan kulkea maksimissaan 25 km/h. Tietysti jos ajaja polkee itse kuin viimeistä päivää, niin vauhtiahan pyörällä saa laillisesti pitää vaikka kuinka paljon.

Sähköavusteisen pyörän suurin teho saa olla enintään 250 W. Avustus saa kuitenkin toimia vain poljettaessa, ja avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä, kun vauhti saavuttaa tuon 25 km/h. Tällainen rehellinen sähköavusteinen pyörä on lain mukaan polkupyörä, eikä se tarvitse liikennevakuutusta.

Jotta asia ei olisi liian yksinkertainen, on myynnissä myös moottorilla varustettuja polkupyöriä, joiden teho saa olla enintään 1 kW ja huippunopeus 25 km/h. Ajaa saa toki niilläkin, mutta ei ilman liikennevakuutusta.

Sähköpyöräkaahareiden vauhti näkyy poliisin tutkassa

Toimenpide, jolla sähköpyörän saa kulkemaan kovempaa, saattaa olla neuvottu jo ohjekirjassa. Viimeistään netistä viritysohjeet löytyvät, jos pyörän myyjä ei kehtaa niitä suoraan sanoa. Usein kehtaa.

1 kW:n moottoriahan ei tarvitse edes virittää. Riittää, kun säätää huippunopeuden lain sallimaa suuremmaksi, sillä 1 kW:n moottorissa tehoa riittää. Riittihän tuo määrä ennen mopoissakin.

Poliisipartiolle vikkelät sähköpyöräilijät paljastuvat yleensä niin, että viereisellä pyörätiellä ajavan pyöräilijän vauhti näkyy poliisiauton tutkassa. Eräs kilpapyöräilyä intohimoisesti harrastava poliisimies kertoo, että hänestä on pyörälenkillä pari kertaa mennyt sähköpyöräilijä ohi selkä suorana ja farkut jalassa.

Ennen kuin mitään pahempaa sattuu, yrittää Poliisihallitus nyt aluksi vedota sähköpyöräkaahareiden moraaliin. Ryntäily pyöräteillä sotii niin sanottua luottamusperiaatetta vastaan. Kansalaisten pitää voida luottaa siihen, että pyöräteillä liikutaan yhteisten sääntöjen mukaan jotakin ennalta arvattavaa nopeutta. Sähköpyörä on hiljainen. Liian lujaa ajava säikyttää ohitettavat.

Konstaapeli koeajajana

Euroopan maiden liikennepoliisien järjestö kokoontuu tapaamiseen lokakuussa. Esityslistalla on tällä kertaa myös pyöräilijöiden turvallisuus. Pohjoismaista ensimmäisenä Tanskassa poliisi huolestui jo pari vuotta sitten vauhdikkaista sähköpyöräilijöistä muun liikenteen seassa. Euroopan metkut hilautuvat hiljalleen meillekin.

Niinpä Suomessa poliisi aikoo vastaisuudessa siirtyä satunnaisesta kevyen liikenteen valvonnasta useammin toistuviin valvontaiskuihin. Sähköpyörien valvominen on kuitenkin kiduttavaa. Poliisi ei voi oikein millään mitata, montako wattia kenenkin moottorista löytyy.

Poliisi voi tietysti aina polkaista epäilyttävällä pyörällä pienelle koeajolle. Pyörän maksiminopeuden säätö on kuitenkin yleensä vain parin napin painalluksen päässä, joten näppärä sähkökuski ehtii palauttaa pyöränsä lailliseksi ohjaustangon paneelista muutamassa sekunnissa. Koeajosta tulee näin konstaapelille turhauttava kokemus.

Näissä ongelmatilanteissa poliisia on kehotettu ottamaan puhelu Trafiin. Siellä teknisten asiantuntijoiden pitäisi pystyä auttamaan sähköpyörävirityksien paljastamisessa. Toistaiseksi puheluita ei ole tullut, paljastaa Trafi.

Juttua varten on pyydetty tietoa Poliisihallituksen poliisitarkastaja Pasi Kemppaiselta, Länsi-Uudenmaan poliisilaitoksen komisario Ilkka Kantolalta, Trafin johtava asiantuntija Erik Asplundilta sekä Liikennevakuutuskeskukselta.