Älyliikenteen testaus laajenee Lapissa - kansainvälisiä autojättejä odotetaan nyt Sodankylän lentokentälle

Ilmatieteen laitos testaa, miten tieto tienpinnan liukkaudesta voidaan välittää autolta toiselle. Autoilijoiden täsmäsääpalvelu ei toimi, elleivät kansainväliset autonvalmistajat innostu uusien antureiden asentamisesta autoihin.

liikenne
Sodankylä lentokenttä DATES-hanke
DATES -hankkeen projektipäällikkö Heikki Heinonen, Tähtikuitu Oy:n toimitusjohtaja Jussi Rantamo ja olosuhdekouluttaja Markku Kallatsa pohtivat valokuitukaapeleiden sijaintia Sodankylän lentokentälle rakennettavalla testausalueella.

Sodankylän lentokenttää on kehitetty vuodesta 2014 ympärivuotiseksi tutkimus- ja testausympäristöksi esimerkiksi autojen ja lennokkien valmistajille. Muoniosta, Ivalosta ja Saariselältä tutusta autotestauksesta ei ole kyse, Sodankylässä ei testata renkaiden pitoa jäisellä järvellä tai laitteiden kylmänkestävyyttä, vaan sitä miten autot voivat kerätä tietoa sääolosuhteista ja välittää niitä perässä tuleville.

– Suomella on mahdollisuus olla älyliikenteessä maailmanluokan toimija, liikenne on kansainvälisesti tuhansien miljardien toimintamahdollisuus. Suomessa on onneksi oltu viime vuosina hereillä ja mietitty esimerkiksi robotiikan mahdollisuuksia, sanoo hankkeen projektipäällikkö Heikki Heinonen.

Heinonen kertoo, että Sodankylässä testaustoimintaa tekee iso kansainvälinen teollisuuskonserni, mutta nimeä hän ei toistaiseksi mainitse. Lentokentälle rakennettua infrastruktuuria hyödyntävät myös useat suomalaiset tutkimuslaitokset. Ensi helmikuussa Sodankylään on tulossa miehittämättömien ilma-alusten eli lennokkien testaajia. Heinonen vakuuttaa, ettei Sodankylä ole viemässä asiakkaita Kemijärveltä, jossa lennokkeja on testattu vuosien ajan.

– Kemijärvi keskittyy sotilaalliseen puoleen, me testaamme pienemmän kokoluokan lennokkeja. Viime keväänä testasimme lennokkia spektrometrikameran alustana ja kamerasta saatua dataa käytettiin satelliitin kalibrointiin.

Ilmatieteen laitos haluaa yhteistyötä autojättien kanssa

Syksyn mittaan omat tutkimuslaitteensa lentokentälle pystyttää Ilmatieteen laitos. Tavoitteena on testata 5G-ympäristössä tiesääpalveluita ja myös routavaurioiden tunnistamista satellittidatan perusteella. Vanhempi tutkija Timo Sukuvaara Ilmatieteen laitoksen arktisesta yksiköstä kertoo, että tietoa halutaan esimerkiksi siitä, kuinka paljon erilaisia mittauslaitteistoja tarvitaan autoihin ja tiesääasemille, jotta päästään riittävän täsmällisiin havaintoihin vaikkapa liukkaudesta, routavaurioista tai porolaumasta.

– Tavoitteena on, että jos minä ajelen Sodankylästä Rovaniemelle niin saan tiedon 10 kilometrin päästä tulevasta kohdasta, enkä jostain Oulun ja Taivalkosken väliltä.

Sukuvaara sanoo, että Ilmatieteen laitoksella on tarjota kiinnostava palvelu, mutta kansainvälisten autonvalmistajien on myös se oivallettava.

– Niin kauan kun mittauslaitteet eivät ole osa kaupasta ostettua autoa, niin tiesääpalvelun koko kapasiteettia ei saada käyttöön, Sukuvaara sanoo. Hän pahoittelee sitä, että suomalaisen toimijan on vaikea päästä kehittämään järjestelmiä autoihin, koska Suomi ei ole varsinaisesti autonvalmistajamaa.

- Haluamme uskoa, että 5G-verkon, älyliikennepalvelujen ja talviolosuhteiden yhdistelmä on autonvalmistajille niin kiinnostava, että pääsisimme tekemään yhteistyötä heidän kanssaan.

Ilmatieteen laitos on mukana myös Aurora-hankkeessa, jossa rakennetaan älyliikenteen tarvitsemaa infrastruktuuria Tunturi-Lappiin.

Arktisen testausympäristön kehittämishanke kulkee Sodankylässä nimellä DATES-hanke ja se on saanut rahoitusta EU:lta. Sodankylän kunnan rahoja on Heinosen mukaan kulunut lentokentän muutostöihin tähän mennessä parikymmentätuhatta euroa. Viime talvena alueella työskenteli noin 60 pääosin ulkomaisen asiakkaan työntekijää.

– Tulevana talvena heitä on arviolta 80, sillä on tietysti heti heijastuksia paikallistalouteen, Heinonen luottaa.