Vähenevätkö bussit, kulkeeko ratikka pakkasella? 7 vastausta Tampereen raitiotiestä

Tampereen seudun joukkoliikenne ja raitiotiehanke herättivät vilkkaan nettikeskustelun Yle Tampereen sivulla. Kokosimme asiantuntijoiden vastaukset seitsemään kiinnostavaan yleisökysymykseen.

Tampere
Havainnekuva ratikasta Pispalassa
IDIS Design Oy/taustakuva Ari Järvelä, Tampereen kaupunki

Yle Tampereen suoraan nettikeskusteluun raitiotiesuunnitelmista ja Tampereen seudun joukkoliikenteestä tuli kymmeniä kysymyksiä tiistaina aamupäivällä. Kokosimme kysymyksistä ja vastauksista seitsemän kohdan listan. Asiantuntijoina olivat joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita ja projekti-insinööri Antti Haukka.

Projekti-insinööri Antti Haukka Tampereen kaupunki
Projekti-insinööri Antti HaukkaPetri Aaltonen / Yle

1. Miksi raitiotie olisi busseja parempi?

Antti Haukka: Raitiotie helpottaa ihmisten liikkumista, koska se on busseja helppokäyttöisempi, tasaisempi ja täsmällisempi kulkupeli. Raitiotien suurempi kapasiteetti vastaa busseja paremmin kasvavan kaupungin liikennekysyntään. Raitiotiellä on myös todettu olevan merkittäviä imagohyötyjä useille verrokkikaupungeille.

Joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita Tampereen kaupunki
Joukkoliikennepäällikkö Mika PeriviitaPetri Aaltonen / Yle

2.  Kuinka paljon vähemmän busseja tarvitaan, jos raitiotie rakennetaan?

Mika Periviita: Yksi raitiovaunu vastaa matkustajamäärältään noin kolmea bussia. Vaunuja on tulossa yleissuunnitelman mukaiseen liikenteeseen noin 20 eli kapasiteetin puolesta busseja vähenisi teoriassa 60 kappaletta. Liikenne-ennusteiden mukaan raitiotien myötä matkustajamäärät kasvavat 10-15 prosenttia bussivaihtoehtoon verrattuna ja tämä merkitsee noin kolmenkymmenen bussin tarvetta. Kymmenessä vuodessa bussit lisääntyvät 30 - 50 kappaletta eli vuonna 2025 on ratikankin myötä enemmän busseja kuin nykyisin.

3. Miten toimintavarma raitiovaunu on talvella?

Antti Haukka: Raitiotietä ei lähtökohtaisesti lämmitetä, paitsi vaihteiden kohdalla. Raitiovaunut toimivat maksimissaan noin 35 asteen pakkasessa. Pahin keli ei ole siis paukkupakkanen, vaan nollakelin sohjot. Raitiotien kunnossapitoon tullaan kiinnittämään erityistä huomiota etenkin näillä keleillä.

4. Mitä ratikkamatka maksaa?

Mika Periviita: Ratikassa kelpaavat aikanaan samat liput kuin bussiliikenteessä. Arvioin, että lipunhinnoittelu ei olennaisesti muutu nykyisestä. Kustannukset kasvavat pitkällä aikavälillä 1-3 prosentin vuosivauhtia. Kustannusnousu siirtyy joukkoliikenteen asiakasmaksuihin jatkossakin. Tehdyt raitiotien vaikutusarvioinnit perustuvat tähän ajatukseen.

5. Maksetaanko ratikkamatka sisällä vai ulkona?

Mika Periviita: Leimaus tapahtuu vaunun sisällä ja kaikista ovista kuljetaan sisään ja pois.

6. Miten ratikka liikennöi, jos Hämeenkatu suljetaan esimerkiksi tapahtumien ajaksi?

Antti Haukka: Hämeenkadun sulkemiseen tapahtumien tai onnettomuuden takia on varauduttu. Itsenäisyydenkadun itäpäässä on raiteenvaihtopaikka, jonka avulla voidaan liikennöidä raitiolinjoja Rautatieaseman pysäkille saakka ja kääntää ne siitä takaisin kohti Hervantaa ja Taysia.

7. Koska raitiotiereitti laajenee Tampereen ulkopuolelle?

Antti Haukka: Tampereen seudun rakennesuunnitelmassa vuodelle 2040 on esitetty ratikan laajennus mm. Pirkkalaan. Se ja Koilliskeskuksen haara vaikuttavat tällä hetkellä todennäköisimmiltä seuraavilta linjoilta nyt suunniteltavien jälkeen. Ajankohta voisi olla arviolta vuoden 2030 tienoilla.