Hiilineutraali tavaraterminaali on mahdollinen – sellainen valmistuu Vaasaan

DB Schenker rakennuttaa Vaasaan hiilineutraalin tavaraterminaalin. Sen lämpöenergia tuotetaan maalämmöllä, aurinkoenergialla ja vesivoimalla.

Kotimaa
Terminaali ulkoa
DB Schenkerin terminaalista lähtee aikanaan yli 500 tonnia tavaraa päivässä. Antti Kuusiniemi / Yle

DB Schenkerin terminaali on viittä vaille valmis. Vaasan lentokentän taakse logistiikkakeskuksen alueelle noussut tavaraterminaali lämpiää ja jäähtyy hiilineutraalilla ratkaisulla.

Hallin katolle asennetaan aurinkopaneelit ja vesisähköllä tuotetaan osa energiasta. Peruslämpö saadaan terminaalin lattian alta 300 metriä pitkistä maalämpökaivoista.

– Alueelle ei tule kaukolämpöä, joten jokin järjestelmä piti tehdä. Maalämpö oli tässä todella kätevä ratkaisu, sanoo DB Schenkerin kiinteistöpäällikkö Marko Liimatainen.

DB Schenker ostaa lämmön ja energian järjestelmän toimittavalta Adven Oy:ltä. Maalämmön ja aurinkoenergian takaisinmaksuajaksi arvioidaan noin 15-20 vuotta. DB Schenker tavoittelee kuljetus- ja logistiikkaliikkeen hiilijalanjäljen pienentämistä.

– Meillä on koko yhtiön tasolla tavoitteena pienentää merkittävästi hiilidioksidipäästöjä vuoteen 2020 mennessä, sanoo Marko Liimatainen.

Lämpökeskuksen asennustyöt ovat meneillää DB Schenkkerin uudessa terminaalissa
Terminaalin lämpökeskuksessa asennustyöt ovat meneillään.Antti Kuusiniemi / Yle

Energian hinta vakaaksi

Öljyn ja sähkön hinta on ollut kohtuu edullista pitkähkön ajan, mutta näin ei välttämättä jatku loputtomiin. Kotimaisilla, uusiutuvan energian muodoilla terminaalin energiakustannukset pyritään pitämään vakaina.

DB Schenker ei itse investoi lämpö- ja energiaratkaisuun vaan ostaa käytettävän energian Adven Oy:ltä, joka toimittaa ja vastaa järjestelmästä.

– Tällä saadaan vakautta energian hintojen nousuun ja pyritään välttämään niitä mahdollisimman pitkälle. Samalla pienennetään hiilidioksidipäästöjä, sanoo Adven Oy:n projektipäällikkö Lasse Aitamaa.

Uusi terminaali otetaan käyttöön vuoden lopulla. Sinne tulee ja sieltä lähtee 50 raskasta ajoneuvoa kappaletavaralastissa joka päivä. Terminaali korvaa elinkaarensa lopulle tulleen yhtiön vanhan terminaalin Vaasan satamassa.