HSL kampanjoi joukkoliikenteen ja työmatkapyöräilyn puolesta – "Pulssi on heti aamusta monta pinnaa alempi"

HSL:n tarkoituksena on saada työmatka-autoilijat ratin takaa bussin tai junan penkille tai hyppäämään fillarin, vaikkapa sähköpolkupyörän kyytiin.

Kotimaa
Sähköpyörän ohjaustangossa on nopeusmittari
Yle

– Pulssi on heti aamusta monta pinnaa alempi, jos töihin on tullut pyörällä tai joukkoliikenteellä auton sijaan, sanoo Finlaysonin toimitusjohtaja Jukka Kurttila HSL:n tiedotteessa. Kurttila on vaihtanut yksityisauton julkiseen kulkuneuvoon tai polkupyörään.

Kurttila yrityksineen on mukana Viisaan liikkumisen hankkeessa, jonka tavoitteena on vähentää työmatka-autoilua.

HSL:n kyselyn mukaan lähes puolet autoilijoista voisi tulla töihin joukkoliikenteellä tai pyörällä. Pinttyneiden tapojen muutos vaatii HSL:n mukaan omakohtaista kokeilua, joten se on tarjonnut ilmaisia matkakortteja ja työnantaja on maksanut muun muassa pyörähuoltoja ja taittopyörien vuokria kokeilun aikana.

HSL kampanjoi myös sähköpyöräilyn puolesta. Sähköavusteinen pyörä kilpailee Liikenneviraston selvityksen mukaan auton kanssa erityisesti yli kahden, mutta alle kymmenen kilometrin matkoilla.

Sähköpyöräilijöitä on kokeilussa innostanut "vauhdin hurma erityisesti ylämäissä sekä ulkona liikkuen tehdyn matkan ilo".

HSL saa rahoitusta hankkeisiinsa Liikenneviraston liikkumisen ohjauksen valtionavustuksesta.

Yle Helsinki etsii ratkaisuja pääkaupunkiseudun ruuhkiin. Jaa idea tai kuva tunnisteella #yksiautovähemmän.