Nouseeko taksikyydin hinta ja 9 muuta kysymystä taksisääntelyn purkamisesta – Näin Taksiliitto vastaa

Jos eduskunta hyväksyy Liikennekaari-esitykset, taksiala muuttuu säännellystä markkinaehtoiseksi kesällä vuonna 2018. Mitä tämä tarkoittaa taksinkäyttäjän näkökulmasta?

liikenne
Takseja jonossa.
Pekka Sipola / AOP

1. Hintasääntelystä luovuttaisiin, ja hinnat määräytyisivät markkinaehtoisesti. Laskisivatko hinnat vai nousisivat? Maaseudulla kysyntää on vähemmän, onko siellä tulevaisuudessa kalleinta ajaa taksilla, taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen?

– Hiljaisen kysynnän aikana, jos tarjontaa on paljon, hinta saattaa laskea. Jos kysyntää on paljon, mutta tarjontaa vähemmän, hinnat nousevat. Kansainvälisten kokemusten mukaan hintasäännellystä mallista luopuminen on johtanut hintojen nousemiseen. Suomalainen taksi on tällä hetkellä Pohjoismaiden edullisin. Verrattaessa Viroon hintamme ovat suhteessa edullisemmat suhteessa virolaisten ostovoimaan ja palkkatasoon.

2. Hintakatosta luovuttaisiin, voiko asiakas jatkolla neuvotella itselleen edullisimman hinnan?

Suomalainen taksi on Pohjoismaiden edullisin ja virolaistakin edullisempi

Taksiliton toimitusjohtaja Timo Koskinen

– Kuluttaja voi jo nyt neuvotella hinnan. Samalla hän voi olla varma siitä, että asetuksen mukaista taksaa enempää ei veloiteta. Jatkossa voi neuvotella, ja lopputulos voi vaihdella merkittävästikin. Nykymallissa taksi tulee jouluaattona pihaan 9 euron hintaan, jatkossa ei ehkä enää tule.

3. Jos hintasääntelystä luovutaan, kyytien hinnat vaihtelevat. Joutuuko jokaisen kyydin hintaneuvottelun käymään erikseen kuten ulkomaanmatkoilla?

– Hintojen tulee olla asiakkaan tiedossa ennen palvelun hankintaa. Nykyinen vakaa ja yksinkertainen malli muuttuu: Taksipalvelun ostamisesta tulee samanlaista kuin muidenkin palveluiden ostamisesta.

4. Uudistuksen yhtenä tavoitteena on lisätä maaseudun tarjontaa. Onko tämä mahdollista vai voiko jopa käydä päinvastoin?

– Maaseudulla on kannattavaa ajaa ainoastaan arkipäivisin klo 7–17. Todennäköistä on, että iltaisin, öisin ja viikonloppuisin takseja on vähemmän. Tarjontaa vähentää myös yrittäjien ikärakenne. Uusia, nuoria yrittäjiä haja-asutusalueille ja pienemmille paikkakunnille on vaikea löytää jatkossa. Päiväliikenteeseen saattaa tulla lisää autoja.

5. Taksi voisi jäädä odottamaan kyytiläisiä myös ilmoittamansa asemapaikan ulkopuolelta tai vaikka vaihtaa paikkakuntaa kysynnän mukaan. Voiko käydä niin, että esimerkiksi Helsingin lähistöt tyhjenevät takseista, kun kaikki tulevat pääkaupunkiin "täyttämään kysyntää"?

– Tämä on mahdollista, ja lähialueiden osalta jopa todennäköistäkin – ainakin tiettyinä ajankohtina. Nykyjärjestelmän asemapaikkavaatimus on eduksi maakuntakeskusten ulkopuolisten alueiden asiakkaille.

6. Uudistuksella tavoitellaan myös parempaa työllisyyttä. Tuleeko takseja lisää?

– Suomessa on asukaslukuun suhteutettuna enemmän taksiautoja kuin Ruotsissa. Myös taksiyrityksiä on enemmän. Tähän viitaten ei ole oletettavaa, että maanlaajuisesti autojen lukumäärä lisääntyisi. Siirtymävaiheessa tilanne saattaa olla erilainen.

7. Mitä taksikiintiöistä luopuminen tarkoittaa?

– Kaikki kriteerit täyttävät yrittäjät ja yritykset saavat liikenneluvan. Tämä saattaa vaikuttaa niin, että osa lopettaa, uusia aloittaa.

8. Alalle pääsy siis helpottuu. Voiko kenestä tahansa tulla jatkossa taksiyrittäjä?

– Kaikki kriteerit täyttävät voivat ryhtyä yrittäjäksi halutessaan.

9. Säännelty taksiala on mahdollistanut laadukkaat mutta kalliit taksiautot. Miten käy taksikalustolle – ajetaanko Suomessa tulevaisuudessa halvoilla, huonokuntoisilla takseilla, kuten usein ulkomailla?

– Taksiliikenteessä on oleellista, että tärkein työväline eli auto on luotettava ja turvallinen. Jos autoa ei voi käyttää, se tulee yrittäjälle kalliiksi. Auto on myös kuljettajan työpaikka ja työturvallisuus sekä ergonomiaan liittyvät kysymykset on huomioitava. Ei muillakaan aloilla toimita vanhoilla ja toimimattomilla työkaluilla.

10. Jatkossakin vaaditaan lupa myös pienimuotoiseen tulonhankkimistarkoitukseen harjoitettuun toimintaan eli esim. Uberiin. Onko Uber-taksitoiminta jatkossakin laitonta?

– Tänään Helsingin hovioikeus on antanut käräjäoikeuden mukaiset päätökset, joissa toiminta yksiselitteisesti todetaan lainvastaiseksi. Uber-yrittäjät tarvitsevat jatkossakin sekä liikenneluvan että kuljettajat ajoluvan. Ilman liikennelupaa toimiminen ja ilman ajolupaa kuljettaminen on jatkossakin laitonta.