Istut ruuhkassa, koska olet tottunut siihen: "Ei kivaa, mutta helppoa"

Piintynyt autoilija ei välttämättä tule edes miettineeksi muita kulkumuotoja, liikennepsykologi sanoo.

liikenneruuhkat
Koskelantien aamuruuhka - Miten minä tänne päädyin?

Miksi istut keskellä ruuhkaa?

Tämä oli kysymys, jonka esitimme satunnaisille autoilijoille Koskelantiellä Helsingissä. Katu on yksi kaupungin pahimmista liikennesumpuista, mutta silti autoilijat pakkautuvat sinne päivä toisensa jälkeen. Miksi?

Olimme liikkeellä arkiaamuna. Saamamme vastaukset olivat moninaisia:

– On niin pitkä matka [pyöräillä], 20 kilometriä. Joka aamu ja ilta, perusteli yksi.

– Autolla ei ole pakko tulla, mutta se on niin helppoa. Ei kivaa, mutta helppoa, helpompaa kuin julkisilla, sanoi toinen.

– Yleensä en aja tähän aikaan. Yritän lähteä aikaisemmin, jolloin ei ole ruuhkaa. [Joukkoliikenteellä] olisi mahdollista tulla, mutta pitäisi vaihtaa niin monta kertaa, jatkoi kolmas.

Haastattelimme myös yhtä pyöräkaistalla ajanutta pyöräilijää. Hän kertoi seuranneensa alueen ruuhkia jo monta vuotta.

– Eikä houkuta yhtään, kuului arvio.

"Autoilu on tapa, siihen on rutinoitunut"

Miksi sitten autoilemme ruuhkassa?

Kyse on ennen kaikkea totutusta tavasta, vastaa psykologian tohtori, liikennepsykologi Mika Hatakka. Näin on menty ennenkin.

Mika Hatakka
Liikennepsykologi Mika Hatakka.Pekka Tynell / Yle

– Ei välttämättä tule miettineeksikään muita vaihtoehtoja. Sellaiselle oikein piintyneelle auton käyttäjälle voi olla jonkinlainen kynnys lähteä etsimään vaihtoehtoisia kulkumuotoja. Autoilusta on tullut tapa ja tottumus, siihen on rutinoitunut, Hatakka sanoo.

Entä miten totutusta tavasta voi oppia pois? Yksi keino on vain yksinkertaisesti kokeilla muita kulkumuotoja.

– Saksassa oli kokeilu, jossa ihmisiä vietiin opettelemaan bussiaikataulut ja bussireitit. Sitten kellotettiin ja todettiin, että näinhän tämä menee joutuisammin.

– Omatoimisesti voi päättää, että kokeilenpa kerran tai pari: lasken, kuinka kauan sama matka vie omalla autolla ja kuinka kauan vaikkapa bussilla. Punnitsee sitten sen jälkeen, Hatakka ohjeistaa.

Liikennepsykologi: Autolla ajo on omaa aikaa

Myös joukkoliikennevälineiden käytettävyys ja reittien löydettävyys voivat vaikuttaa kulkumuodon valintaan.

Joku voi ajatella, että siirtyminen töistä kotiin on omaa aikaa: vaikka on ruuhkaa, voi kuunnella radiota ja ajatella omiaan.

Mika Hatakka

– Kyllä nämä reittipalvelut jo kohtalaisen hyviä ovatkin. Niillä saa äkkiä suunniteltua itselleen reitin paikasta A paikkaan B. Digitaaliset palvelut ovat varmasti helpottaneet sitä, mutta eivät ne silti ihan yksinkertaisia ole, Hatakka sanoo.

– Itse asun Turussa ja kun Helsingissä joutuu liikkumaan, kyllä sitä aina välillä ihmettelee, miten tämä oikein menee.

Omalla autolla ajamisessa voi toisaalta viehättää oma aikakin: liikennepsykologi Hatakka kertoo tuttavastaan, joka oli kerran lausahtanut, että "kyllähän joukkoliikenne muuten on kiva, mutta siellä ovat ne joukot".

– Joku voi ajatella, että siirtyminen vaikkapa töistä kotiin on omaa aikaa: vaikka on ruuhkaakin, voi kuunnella radiota ja ajatella sen aikaa omiaan.

Yle Helsinki etsii tällä viikolla ratkaisuja pääkaupunkiseudun ruuhkiin. Käsittelemme aihetta Radio Suomen Helsingin lähetyksissä sekä Uudenmaan uutisissa tv:ssä, radiossa ja netissä. Osallistu keskusteluun sosiaalisessa mediassa tunnisteella #yksiautovähemmän.