Mikä tekee pikahiutaleista pikaisia? Tuleeko myös nälkä nopeammin?

Pikaryynit ja -makaronit käyttäytyvät ruokaa valmistettaessa eri tavoin kuin tavalliset vastineensa. Ovatko ne siis aivan eri aineksia?

ravitsemus
Kaurapuurolautanen voisilmällä.
Arja Lento / Yle

Myllyn Parhaan tuotepäällikkö Jonna Ranki kertoo, että valmistusmenetelmä tekee pikaryynistä pikaisen.

– Pikakaurahiutaleesta tekee pikaa se, että kaurahiutale on tehty ohuemmaksi ja pienemmäksi.

Näin pikakaurahiutale kypsyy nopeammin kuin perinteinen kaurahiutale. Ravintosisältöön pikaisuus ei Jonna Rankin mukaan vaikuta, sillä kaikki kaurahiutaleet tehdään täysjyväkaurasta.

Myös pikamakaronien ravintosisältö on sama kuin tavallisten, pitempään kypsytettävien makaronien.

Pikakaurahiutaleesta tekee pikaa se, että kaurahiutale on tehty ohuemmaksi ja pienemmäksi.

Jonna Ranki

– Pikamakaroneissa voi käyttää samaa raaka-ainetta kuin tavallisissa makaroneissa. Pikamakaroneissa seinämät ovat ohuempia ja niissä on uria, jolloin ne kypsyvät nopeammin, Ranki kertoo.

Pikariisistä tekee pikaa esikypsytys. Pikariisejä voidaan myös hioa, jolloin kuitupitoisuus ei ole niin korkea kuin tavallisissa riiseissä.

Pika ei ole huono

THL:n erikoistutkija Heli Kuusipalo vahvistaa, että pikahiutale ei ravitsemuksellisesti juuri eroa tavallisesta. Pikakaurahiutaleesta keitetty puuro ei siis ole puuromaailman "pikaruokaa" eli jollain tavalla tavallista huonompaa.

Makaronin terveysarvo taas syntyy sen valmistusaineesta. Täysjyvävehnästä tehty on terveellisempi kuin valkoisesta vehnästä tehty makaroni.

Nälkä pois rasvalla ja proteiinilla

Puurosta ja yhtä lailla pikapuurosta saattaa tutkijan mukaan tulla nopeasti nälkä, jos syö pelkästään puuroa.

– Puurossa on sekä imeytyvää että imeytymätöntä (eli sulamatonta) hiilihydraattia eli energiaravintoaineista eniten hiilihydraatteja ja paljon vähemmän proteiinia sekä rasvaa. Tuosta kuidun määrästä ja puuron kanssa syötävästä muusta ruuasta riippuu se, kuinka nopeasti näläntunne palaa.

Heli Kuusipalo vinkkaa, että näläntunne pysyy pidempään poissa, jos pikapuuron syö jogurtin tai piimän kanssa ja laittaa joukkoon pähkinöitä ja siemeniä. Näin ateriassa on mukana myös rasvaa ja proteiinia, jotka puurosta itsestään puuttuvat.