Taksikyytien hinta halpenee – Uber voi jatkaa, kunhan luvat ovat kunnossa

Pikkujouluaikaan taksikyydistä voi joutua maksamaan enemmän kuin hiljaisina aikoina, ja kyytipeli voi olla jotain muuta kuin Mersu tai Volvo. Nämä ja muita muutoksia on luvassa, mikäli taksialan sääntely puretaan suunnitelmien mukaan.

Kotimaa
Takseja jonossa kesäyönä Kuopion torilla
Sakari Partanen / Yle

Kilpailuvirasto ja sääntelyn purkamista esittävä liikenneministeriö arvioivat molemmat, että taksikyyti halpenee Suomessa tulevaisuudessa. Tämä johtuu tutusta kysynnän ja tarjonnan laista.

– Lisääntyvällä kilpailulla on todettu olevan hintoja laskeva vaikutus, kertoo hallitusneuvos Maija Ahokas.

– Kun määräsääntely puretaan, niin alalle pääsee uusia yrittäjiä. Tarjonnan lisääntyessä hinnat todennäköisesti laskevat, arvioi puolestaan tutkimuspäällikkö Henrikki Oravainen Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Tarjonnan lisääntyessä hinnat yleensä laskevat

Tutkimuspäällikkö Henrikki Oravainen

Hallitusneuvoksen mukaan vastaavissa tilanteissa, kun sääntelystä on luovuttu, on taksien määrä kasvanut kolmen, jopa viiden prosentin vuosivauhtia. Näin laskettuna taksien määrä lisääntyisi seuraavien neljän vuoden aikana noin tuhannella autolla.

– Lisäksi uusien digitaalisten palvelujen arvioidaan lisäävän palvelujen kysyntää, jolloin myös tarjonta kasvaisi nopeammassa tahdissa, Ahokas laskee.

Pikkujouluaikaan kyyti kalliimpaa?

Hintojan laskun lisäksi odotettavissa on muitakin muutoksia. Hintakilpailun vapauduttua hinnat todennäköisesti vaihtelevat yritys- tai autokohtaisesti niin kuin muissakin palveluissa riippuen kysynnästä: pikkujouluaikaan taksimatka saattaa olla tyyriimpää kuin hiljaisempina aikoina.

Mutta hinnasta voi jatkossa myös neuvotella. Itse asiassa se olisi mahdollista jo nyt, mutta nykyisessä hintakattomallissa käytännössä kaikki kyydit ajetaan korkeimmalla mahdollisella hinnalla. Tämä johtuu siitä, että taksikilpailua ei tällä hetkellä ole.

Toisaalta, erilaiset älypuhelinsovellukset tuonevat helpotusta hintakysymykseen.

– Tilausvälityssovellukset tekevät tuloaan markkinoille ja kahden vuoden päästä, kun laki on tulossa voimaan, ne voivat olla yleisiä. Sovelluksista asiakas voi saada hinta- ja mahdollisesti myös laatutiedon etukäteen, tutkimuspäällikkö Oravainen muistuttaa.

– On todennäköistä, että jatkossa on tarjolla entistä enemmän kiinteästi hinnoiteltua ja mobiilialustan kautta varattavia matkoja, jolloin asiakkaiden tietoisuus matkan hinnasta ennen matkan alkua jopa lisääntyy nykyisestä, hallitusneuvos Ahokas pohtii.

Taksikaluston laatu tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän

Hallitusneuvos Maija Ahokas

Kilpailu karsii lieveilmiöt ja vääristymät?

Sekä liikenneministeriössä että Kilpailuvirastossa uskotaan, että markkinat itse pitävät huolen siitä, että kilpailun vapautumisesta seuraavat pahimmat pelot eivät toteudu. Esimerkkinä maaseudun taksihintojen nousu.

– Maaseudullakaan yrittäjät eivät voi hinnoitella itseään ulos markkinoilta. Korkeat hinnat voisivat houkutella uusia toimijoita. Kun lupia on saatavilla, alalle tulo ja hintakilpailu ovat mahdollisia, Oravainen sanoo.

Kilpailun vapautumista pelkääviä yrityksiä saattaa helpottaa tieto siitä, että uudistuksessa pyritään purkamaan myös kuljetusmuotojen välisiä rajoja. Tämän pitäisi avata yrityksille uusia mahdollisuuksia kehittää ja laajentaa palvelujaan esimerkiksi niin, että taksifirma ei ole vain taksifirma vaan kaikenlaisia kuljetuksia hoitava yritys.

Mutta miten käy Uberin kaltaisten toimijoiden, voiko Uber-kuljettaja hankkia luvat ja jatkaa toimintaansa?

– Määräsääntelystä luopuminen helpottaa luvan saantia. Luvanhaltijat voivat sitten valita mitä tilausvälityssovellusta tai -palvelua käyttävät, Oravainen Kilpailuvirastosta muotoilee.

– Uber kyytivälitys on laillista elinkeinotoimintaa. Sen sijaan kyytien ajaminen edellyttää taksilupaa ja kuljettajan ajolupaa. Näitä edellytetään jatkossakin, mutta niiden saaminen helpottuu, tähdentää Ahokas liikenneministeriöstä.

Taksinkäyttäjälle uudistuksen näkyvin muutos saattaa ehkä olla itse taksiautot. Mersuihin ja Volvoihin tottuneen pitää todennäköisesti tyytyä toisinaan vaatimattomampaan kyytiin. Hallitusneuvos näkee asian kuitenkin myönteisesti.

– Todennäköisesti kaluston laatu tulee vaihtelemaan nykyistä enemmän. Tämä lisää asiakkaan valinnan mahdollisuuksia, Maija Ahokas sanoo.