Miljoonilla euroilla kehitetty mobiilivarmenne ei kiinnosta – Arvio: Käyttäjiä 200 000

Matkapuhelinoperaattorit olisivat toivoneet mobiilivarmenteelle enemmän käyttäjiä, sillä järjestelmän luomiseen on käytetty satoja henkilötyövuosia ja paljon rahaa.

tekniikka
Älypuhelin, henkilökortti ja ajokortti.
Ilkka Kemppinen / Yle

Mobiilivarmenne on yksi tapa tunnistautua eli todistaa henkilöllisyytensä nettipalveluissa. Kännykkää hyödyntävän mobiilivarmenteen käyttäminen ei ole tähän asti kuitenkaan kiinnostanut ihmisiä operaattorien toivomalla tavalla.

Kahden operaattorin arvion mukaan mobiilivarmenteella on noin 200 000 käyttäjää, kun lasketaan yhteen Soneran, Elisan ja DNA:n palvelut.

Soneran tuotepäällikkö Pekka Turpeinen korostaa, että mobiilivarmenne lähti palveluna takamatkalta. Hän kuitenkin korostaa, että tilanne parantuu jatkuvasti.

– Lähdettiin nollasta käyttäjästä, kun käyttäjiä vaihtoehtoisella verkkopankkitunnuksella oli jo kahden miljoonan luokkaa. Muutosvoimat etenevät hitaammin kuin haluaisimme, Turpeinen kuvailee.

– Yllätys on, että ne ovat edenneet hitaammin kuin aikoinaan uskottiin, hän pohtii.

Yksi syy hinta

Yksi syy tilanteeseen voi olla mobiilivarmenteen hinta. Osalla operaattoreista palvelu maksaa. Vaihtoehtona verkkopankkitunnukset voivat tuntua lisäksi helpommilta, koska ne löytyvät jo useilta.

Lähdettiin nollasta käyttäjästä, kun käyttäjiä vaihtoehtoisella verkkopankkitunnuksella oli jo kahden miljoonan luokkaa.

Pekka Turpeinen

Myös Elisan tuotepäällikkö Perttu Hörkkö pohtii kollegansa tavoin, että digipalvelut ovat edenneet hiukan hitaammin kuin on ajateltu.

– Toisaalta tunnistamisessa on kovasti rakennettu kansallista mallia, joka on hidastanut kehitystä, mutta vaikuttanut siihen, että millaisia tunnistuspalveluita verkkopankeissa käytetään jatkossa, Hörkkö vihjaa.

Operaattorit eivät paljasta tarkkoja lukuja mobiilivarmenteiden takana, mutta Soneran mukaan kyse on miljoonista euroista ja satojen henkilötyövuosien työpanoksesta kaikkien operaattoreiden ja alihankkijoiden kohdalla.

Kasvua tapahtunut

Viime vuosina kasvua on tapahtunut, korostaa Soneran tuotepäällikkö Turpeinen. Hänen mukaansa Soneran mobiilivarmenne saa useita satoja uusia käyttäjiä päivittäin.

Turpeinen kertoo, että asiassa on auttanut etenkin se, että palvelun voi nykyisin rekisteröidä itsepalveluna verkossa käyttäen verkkopankkitunnuksia. Hänen mukaansa tämä on jo tärkeämpi kanava kuin rekisteröinti kivijalkaliikkeissä.

Halusimme tarjota vaihtoehtoisen menetelmän verkkopankkitunnusten lisäksi.

Veijo Romppainen

Myös Elisalta ja DNA:lta kerrotaan kasvusta, mutta operaattorit eivät kerro julkisuuteen tarkkoja lukuja.

Palvelut ovat puolestaan ottaneet mobiilivarmenteen laajasti käyttöön, sillä jo yli 1 000 palvelua antaa mahdollisuuden mobiilivarmenteen käyttöön.

Yksi palveluista on Kainuun Omasote-verkkopalvelukanava. Tietohallintojohtaja Veijo Romppainen kertoo, että palvelua on käytetty alusta asti. Lukuja siitä, kuinka moni käyttää mobiilivarmennetta Kainuun Omasotessa, ei ole.

– Halusimme tarjota vaihtoehtoisen menetelmän verkkopankkitunnusten lisäksi, Romppainen sanoo ja pohtii, että palvelua on kännykällä helpompi käyttää.

Hän arvioi, että kyseessä on myös osittain tietoturvatekijä, sillä mobiilivarmenteella ei ole tarvetta kantaa paperista tunnuslukulistaa mukana, kun on liikkeellä.