Koe uusi yle.fi

Lidl luopuu muovisista ostoskasseista Keski-Euroopassa – Suomen kauppajätit eivät luovu

Suomalaiset käyttävät ostoskassejaan roskapusseina, perustelevat kaupan suuret.

Kotimaa
Jere Tiusanen kävi keskiviikkona ostoksilla Pasilan Lidl-myymälässä Helsingissä.
Jere Tiusanen kävi ostoksilla Pasilan Lidl-myymälässä Helsingissä.Jari Kovalainen / Yle

Kauppaketju Lidl luopuu Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä muovisten ostoskassien myynnistä ensi vuoden alkupuolella. Päätöksen taustalla on EU:n muovikassidirektiivi.

Suomeltakin komissio vaatii toimia muovikassien vähentämiseksi, mutta ainakaan Lidl, Kesko tai S-ryhmä eivät muovisista ostoskasseistaan luovu.

Lidl ilmoittaa sähköpostilla, että muovikasseista luopumista ei tällä hetkellä Suomessa suunnitella.

– Jokaisessa Lidl-maassa toimintaympäristö on erilainen ja vastuullisuuslinjaukset tehdään paikallisesti kunkin maan tilanteen huomioiden.

Se, millainen Suomen toimintaympäristö on, jää vastauksessa epäselväksi. Myös Kesko vastaa ostoskassikysymykseen sähköpostilla.

– Emme ole suunnittelemassa ostoskassivalikoimasta luopumista kaupoissamme. Muovipussien valikoimat koetaan hyväksi palveluksi.

S-ryhmän suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen ilmoittaa, että hekään eivät luovu, vaikka S-ryhmällä ei periaatteessa ole mitään ajatusta vastaan.

– Kierrätysmuovikassilla on tutkimusten mukaan pienin ympäristövaikutus. Toki, jos käyttää kangaskassia sata kertaa, niin se menee ympäristövaikutuksissa muovikassin rinnalle.

Vähemmän ostoskasseja, enemmän roskapusseja 

S-ryhmän kaupoissa on huomattu, että muovisten ostoskassien myynti on jo lähtenyt laskuun. Muovisia roskapusseja myydään nyt vastaavasti enemmän. Myös Keskossa uskotaan juuri suomalaisten roskapussitavoilla olevan vaikutusta muovikassien suosioon.

Suomessa kauppaketjujen eettinen pohdinta ei ole vielä Keski-Euroopan tasolla. Esimerkiksi Saksassa monet kaupat ovat huomanneet, että logo muovipussissa alkaa näyttää mainoksen sijaan antimainokselta. Kansalaisten mielipiteen muuttuessa yhä enemmän muovinvastaiseksi, sellainen kääntyy nopeasti kauppaketjua vastaan.

Muovista luopuva Lidl panostaa Saksassa vastedes kestokasseihin, vaikka yhtiön käyttämät muovikassit on valmistettu sataprosenttisesti kierrätettävästä ja 80-prosenttisesti kierrätetystä uusiomuovista.

S-ryhmän asiakkaista noin joka toinen ostaa muovikassin, muistelee tämän hetken tilannetta suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen.

– Suosituin on se tavallinen muovikassi. Mutta esimerkiksi Prisman harmaissa muovikasseissa kierrätysmateriaalin osuus on 90 prosenttia ja siitä kierrätysmateriaalistakin vielä 30 prosenttia on S-ryhmän myymälöistä kerätystä pakkausmuovista tehtyä.

Sitä myydään mitä ostetaan

Asialla on muitakin puolia. Ainakin kolme isoa suomalaista muovipussinvalmistajaa elää tekemällä muovisia ostoskasseja kaupoille.

Muovikassi on kauppaketjuille toistaiseksi hyvä bisnes. Jos tilalle saadaan lähivuosina jokin paremmin kannattava kantotuote, niin varmasti muovipussitkin lähtevät kaupoista. Muovikassien huono ympäristömaine on kaikilla kaupoilla hyvin tiedossa.

Kesko heittää muutenkin pallon keksijöille ja kassinvalmistajille ja ilmoittaa olevansa kiinnostunut kaikista uusista kassivaihtoehdoista, kunhan tuote on hinnaltaan asiakkaalle järkevä.

Asiakkailla on jo nyt varaa valita muovi-, paperi-, kangas-, kesto- tai biohajoavan kassin välillä. Mutta esimerkiksi K-ruokakaupoissa myytävistä kasseista toistaiseksi vain kaksi prosenttia on kestokasseja ja 1,5 prosenttia paperikasseja. Uusia ideoita siis kaivataan.

Suomi raportoi vastaisuudessa muovikasseistaan EU:lle   

Ympäristöministeriö yrittää parhaillaan päästä kauppaketjujen kanssa sopimukseen muovipussien vähentämiseksi. Taustalla on, että Suomen on marraskuun 27. päivään mennessä ilmoitettava EU:n komissiolle, miten meillä muovikassidirektiiviä aiotaan noudattaa.

Suomessa on arvioitu, että nykyisellään jokainen käyttää 55 muovikassia vuodessa. Lukema on kuitenkin vain arvio, tietoa ei todellisuudessa ole.

Direktiivi vaatii, että vuonna 2019 EU:n jäsenmaissa käytettäisiin korkeintaan 90 muovipussia henkeä kohden vuodessa ja vuonna 2025 luku olisi 40. Nämä lukemat sisältävät kaikki muut muovipussit, mutta hedelmäpussit jäävät mitä todennäköisimmin hygieniasyistä sen ulkopuolelle.

Suomessa muovikassidirektiivi puree ensimmäisenä niin, että läpinäkyvät pikkupussit katoavat kassalinjoilta näkyvistä. Kesko kertoo sähköpostissa vähentävänsä näitä pikkupusseja viidenneksellä.

– Toistaiseksi pusseja on edelleen kassalinjaston päässä saatavilla, mutta suunnittelemme niiden vapaasti ottamisen rajoittamista.

Myös Suomen Lidl on päätynyt samaan.

– Lidlissä kassoilla ei aktiivisesti tarjota ilmaisia muovisia pikkupusseja esimerkiksi pakasteiden pakkaamiseen.

Ympäristöministeriön on nyt keksittävä jokin seuranta- ja raportointimalli, jolla EU:lle voidaan uskottavasti kertoa, montako muovipussia suomalainen käyttää.

Kauppaketjuille pikkupusseista luopuminen kannattaa, sillä jokainen pussi on seurantaraportissa yksi muovipussi vähemmän.