Eroon omasta autosta? – Vaihtoehtoja liikkumiseen on, mutta ne eivät tee vielä voittoa

Auton vuokraus kodin nurkalta tai oman auton vuokraus muille helpottuu ja yleistyy. Yritykset ovat varmoja siitä, että autojen omistamiskulttuuri mullistuu. Mutta matkaa bisnekseen on vielä.

Kotimaa
Kaksi EkoRent Oy:n sähköautoa Teurastamon parkkipaikalla.
Teurastamolla on nyt kaksi latauspistoketta sähköllä kulkeville yhteiskäyttöautoille.Petteri Juuti / Yle

Periaate on ylevä. Jos tienposkessa kököttäisi vähemmän autoja, liikenne sujuisi paremmin ja kadut olisivat viihtyisämpiä. Jos parkkitilaa tarvittaisiin vähemmän, luontoa ei tarvitsisi raivata yhtä paljon rakentamisen tieltä. Jos autoja olisi vähemmän, mutta käyttöä yhtä paljon, autot olisivat uudempia, puhtaampia ja yhä harvempi ruostuisi parkkipaikalle.

Toinen juttu on, miten tämä hoidetaan siten, että ihmiset uskaltavat luopua omasta autostaan ja järjestelmiä pyörittävät firmat pääsevät plussalle.

Yle selvitti, mitkä ovat vaihtoehdot omalle autolle nyt ja ovatko palveluja tuottavat yritykset onnistuneet kääntämään tuloksensa plussalle.

Uskaltaisitko laittaa oman autosi vuokralle?

Autojen jakamistalouden tuoreimpia tuulia edustaa Shareit Blox Car, jonka kautta autojen omistajat voivat laittaa autonsa vuokralle. Tätä kutsutaan vertaisvuokraukseksi. Palvelu eli aluksi pienenä ja piskuisena nimellä Kortteliauto, mutta alkoi luomaan nahkaansa vuosi sitten.

Merkittävin uudistus oli yhteistyö If-vakuutusyhtiön kanssa. Aikaisemmin auton omistajan piti hankkia kallis vuokraamisen mahdollistava vakuutus, joka oli voimassa koko vuoden. Uudessa mallissa auton omistajalla on kaksi vakuutusvaihtoehtoa, joista laskutetaan vuokrauskertojen perusteella. Kallimpi viiden euron vakuutus kattaa niin oman kuin toisen auton vahingot, eikä omistajan bonuksetkaan tipu.

Esimerkiksi virolaisen Autolevi-vertaisvuokrauspalvelun tapauksessa vuokralaisen aiheuttamasta kolarista voi tulla kallis lasku auton omistajalle.

Kortteliautoon oli rekisteröitynyt toistakymmentä autoa ja käyttäjiä oli 500–600. Shareit Blox Cariin on rekisteröitynyt jo lähes sata autoa, joista tällä hetkellä noin puolet on vuokrattavana – omistajat kun päättävät itse, milloin autoaan vuokraavat. Käyttäjiä on toistatuhatta.

– Totta kai me menemme miinukselle. Kun kehitetään järjestelmiä, se maksaa moninkertaisesti enemmän kuin mitä palvelu tuottaa tällä hetkellä, sanoo Shareit Blox Carin toimitusjohtaja Paul Nyberg.

Toimitusjohtaja arvioi, että nykyisellä kasvutahdilla toiminta voisi kuitenkin kääntyä voitolliseksi parin vuoden kuluttua.

Nybergin mukaan muutos voi tapahtua nopeammin, jos vaikkapa matkustajat voisivat käyttää samalla kuukausimaksulla bussia, junaa ja vuokra-autoa. Tämä on yksi vaihtoehto, jota liikenne- ja viestintäministeriö on Helsingin Sanomien (siirryt toiseen palveluun) mukaan hahmotellut osana liikennekaariuudistustaan.

Sähköautojen yhteiskäyttö kasvaa nopeasti

Vertaisvuokraamista huomattavasti yleisempää on autojen yhteiskäyttö. Idea on siinä, että vuokrafirman omistamat autot on ripoteltu vuokraamon sijaan ympäri kaupunkia, rekisteröityneet asiakkaat saavat auton käyttöön nopeasti kännykällä ja joissain tapauksissa auton voi palauttaa eri paikkaan kuin mistä se on noudettu. Vuokra-aika laskutetaan tarkimmillaan minuuttien perusteella.

Vuonna 2014 aloittanut EkoRent uskoo sähköautojen olevan tähän tarkoitukseen parhaita. Toimitusjohtaja Juha Suojanen kertookin, että viime aikojen kasvu on ollut kova, tänä vuonna joka kuukausi lähes kolmanneksen.

Syyskuussa meni rikki 2000 käyttäjän raja. Luku on suurempi kuin sähköautojen määrä Suomessa.

Toistaiseksi yhtiön toiminta on ollut tappiollista. Suojasen mukaan tavoite on, että kassavirta olisi positiivinen ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

City Car Club: "Eihän tämä vielä plussalla ole"

Jo vuosituhannen vaihteessa aloittanut City Car Clubissa tunnelmat ovat toisenlaiset. Autojen määrä ei ole viimeisen vuoden aikana kasvanut, eikä toiminta ole vuosista huolimatta kääntynyt voitolliseksi.

– Eihän tämä vielä plussalla ole, mutta toisaalta niin vähän miinuksella, että ei tämä minun maailmaani kaada, sanoo toimitusjohtaja Pekka Pere.

City Car Club on askel EkoRentistä perinteisen autonvuokrauksen suuntaan – esimerkiksi auton palautus toiseen paikkaan onnistuu, mutta kymmenen euron lisämaksulla. Autoa on sata, asiakkaita 4 000, joista 1 000 on aktiivisia.

Palvelu paranee, kun autoja voi pian pysäköidä aikaisemman 130 paikan sijaan kaikille Helsingin asukaspysäköintipaikoille ja Z-tunnuksilla merkittyille paikoille. Myös autokantaa uusitaan ja autojen varaus onnistuu pian ilman ennakkovarausta, jos huomaa kadulla vapaan autoon.

Toimitusjohtajan mukaan uusia asiakkaita tulee nyt enemmän kuin vuosikausiin. Silti usko rahantekoon ei ole häävi.

– Onneksi minulla on muitakin bisneksiä, ei tähän pelkästään taloudellisilla periaatteilla kannata lähteä. Kyllä minulla on paljon muitakin arvoja miksi tätä kehitän. Se, että meillä on vajaat sata autoa käytössä, tarkoittaa sitä, että Helsingissä tarvitaan kaksi jalkapallokentällistä vähemmän parkkitilaa, sanoo Pere.

Suuren tekijän juuret ovat pakettiautojen vuokraamisessa

Alan suurin ja elinvoimaisin on 24Rent, jonka perinteet ovat pakettiautojen vuokraamisessa. Autot on ripoteltu ympäri 20 kaupunkia ja palveluun rekisteröityneet käyttäjät voivat valita itselleen lähimmän vapaan auton, tehdä varauksen kännykällä ja palauttaa auton samaan kadunkulmaan hoidettuaan asiansa.

24Rent on palveluista ainoa, joka ei tee tappiota. Toimitusjohtaja Matti Hännisen mukaan toiminta kokonaisuudessaan tekee voittoa, mutta jos otetaan huomioon pelkkä henkilöautojen vuokraus, lopputulos on nollan tietämillä.

Hännisen mukaan varausmäärät ovat 40 prosentin kasvussa edelliseen vuoteen verrattuna ja nyt käyttäjiä on 50 000. Vaikka tällä hetkellä suurin osa autoista on pakettiautoja, hännisen mukaan kasvu tulee nyt ja tulevaisuudessa nimenomaan henkilöautojen vuokrauksesta.

Vuokra-autot yleistyvät vuokra-asuntojen parkkipaikoilla

Kasvua yritys hakee esimerkiksi vuokrataloyhtiöiden pihoilta. 24Rentin autot ajettiin vuokra-asuntoyhtiö VVO:n pihoille asukkaiden vuokrattavaksi ensimmäisen kerran pari vuotta sitten. Nyt tällaisia vuokrataloja on kahdeksassa kaupungissa. Käyttäjämäärät ovat tasaisesti kasvussa ja kullakin autolla on keskimäärin keskimäärin 20-25 rekisteröitynyttä asiakasta. Palvelua ollaan parhaillaan laajentamassa muidenkin rakennusyhtiöiden kohteisiin.

Yksisuuntaista pikavuokrausta minuutin tarkkuudella

24Rentin uusin aluevaltaus on lyhyemmille matkoille tarkoitettu go now! -palvelu, jossa auton voi palauttaa eri paikkaan kuin mistä se on otettu käyttöön. Käyttö veloitetaan minuutin tarkkuudella. Tuore palvelu on ollut tähän mennessä pelkkä menoerä, mutta menoja on katettu pakettiautobisneksen tuloilla. Toistaiseksi sovelluksen on ladannut 2000 henkilöä ja rekisteröityneitä asiakkaita on 1000.