1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. A-studio

Ministeriö valmistelee ohjeita potilaiden ja hoitohenkilökunnan kohtaamisiin

Ohjeita esimerkiksi päivystysten odotusaikojen pituuksista ei kuitenkaan ole valmisteilla. Ministeri Juha Rehula kertoi asiasta A-studio: Talkin keskustelussa.

A-studio
Juha Rehula.
Juha Rehula.Yle

Peruspalveluministeri Juha Rehula (kesk.) vastasi keskustelussa kritiikkiin, jota sairaalapäivystykset ovat viime aikoina saaneet. Hän totesi, että potilaiden kohtaamisen peruasioistakin täytyy puhua.

– Akuuteissa tilanteissa meillä homma toimii. Ihan liian usein kuitenkin tulee sitä palautetta, että äänensä ylentäminen on hoidon kriteeri. Eihän se niin saa olla, vaan sen kriteerin pitää aina olla hoidollinen tarpeen arviointi.

Päivystyksiä on kritisoitu muun muassa henkilökunnan töykeästä käytöksestä. Akuuttilääketieteen yhdistyksen puheenjohtaja Susanna Wilen puolestaan nosti Helsingin Sanomissa esiin sen, ettei Suomessa ole kansallisia laatukriteereitä, jotka määrittäisivät esimerkiksi sen, kuinka nopeasti hoitoon on päästävä. Näin yksityiskohtaisia ohjeita ei Rehula nytkään lupaa.

– Sen suuntaista. Sellaista ei kuitenkaan ole suunnitteilla, että alettaisiin kellonaikoja määrittelemään.

Päivystysten arkeen on kuitenkin tarkoitus päästä uudella ohjeistuksella kiinni.

– Ohjeistus lähtee siitä, että ihminenkin on olemassa. Olivatpa ne palvelutarpeet mitkä vain, niin mikä on se kohtaaminen.

Ohjeistuksen ensimmäiset versiot on jo tehty. Valmista ministeri Rehula lupailee viimeistään ensi vuoden alussa.

Lue seuraavaksi