1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Matkustajille luvassa helpotus: Sekaannusta aiheuttaneet bussiaikataulut samaan paikkaan

Kaikkien bussiaikataulujen on löydyttävä helposti, jos uusi lakiehdotus menee läpi. Lisäksi kaikkien bussikorttien on käytävä kaikilla vuoroilla.

Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Linja-autoaikataulut aiotaan koota jälleen vähintään yhden aikataulupalvelun alle. Valtio aikoo korjata aikataulusopan liikennekaari-lakiehdotuksella.

Nyt Pohjois-Pohjanmaan ja Itä-Suomen alueella bussiaikataulut ovat pirstaloituneet ja hankalasti löydettävissä. Pahimmillaan matkustajat ovat joutuneet jopa soittamaan liikennöitsijöille kysyäkseen aikataulutietoja.

Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Laura Vilkkonen kertoo, että jatkossa joukkoliikenteen yrityksillä on velvollisuus toimittaa hinta-, maksu-, aikataulu- ja reittitiedot kaikkien eri toimijoiden saataville.

Valtio luopuu omistajuudestaan Waltti-järjestelmää hallinnoivassa TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ssä 1.7.2018.

– Ajatus yhdestä valtion omistamasta keskitetystä lippu- ja maksujärjestelmästä on vanhentunut, Laura Vilkkonen sanoo.

Valtion Waltti-korttiuudistus ehdittiin ottaa käyttöön Pohjois-Pohjanmaan ja Itä-Suomen alueella. Sen oli tarkoituksena levittäytyä koko Suomeen.

Jatkossa pärjää yhdellä bussikortilla

Myös sotku bussikorttien ympärillä aiotaan siis purkaa.

Tällä hetkellä Itä-Suomessa esimerkiksi osa opiskelijoista tarvitsee kaksi erilaista bussikorttia kulkeakseen kouluun. Itä-Suomessa Waltti-vuoroilla käy vain Waltti-kortti. Matkahuollon matkakortit eivät enää käy valtiorahoitteisilla linja-autovuoroilla.

– Tämä on tyyppitilanne, josta uudella lainsäädännöllä halutaan päästä eroon, Vilkkonen toteaa.

Vielä ei tiedetä kuka ostaa valtiolta Waltti-järjestelmää pyörittävän yrityksen ja milloin aikataulu- ja matkalippusoppa saadaan selvitettyä.

– Toivottavasti mahdollisimman pian, Vilkkonen sanoo.

Liikennekaari-lakiehdotus on lähtenyt hiljattain eduskuntaan, joka käsittelee sitä todennäköisesti jo syksyn aikana. Lopputulemasta riippuu, kuinka nopeasti laki tulee voimaan.

Jo ennen lain voimaan astumista yritykset voisivat koota aikataulutiedot ja muuttaa matkakorttikäytäntöä.

Pahimmillaan aikataulu- ja matkakorttisotku jatkuu lähes kahden vuoden ajan kunnes valtio on luopunut omistuksestaan, arvioi liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Laura Vilkkonen.