Konkurssit riivaavat tv-tuotantoyhtiöitä, mutta valoa on jo näkyvissä

Tv-tuotantoyhtiöiden taloustilanne on heikentynyt. Tilanne voi kuitenkin muuttua, koska Ylen on lisättävä ostoja riippumattomilta tuotantoyhtiöiltä.

kulttuuri
Yellow Film&TV -yhtiön operatiivinen johtaja Milla Bruneau
Yellow Film&TV-yhtiön operatiivinen johtaja Milla BruneauJari Kovalainen / Yle

Tv-tuotantoyhtiöt elävät kovia aikoja. Tänä syksynä verottaja on hakenut konkurssiin Fisher King Productionin, joka on tehnyt Ylelle lokakuussa alkavan rikossarjan Sorjonen. Myös Suomen historiadokumentteihin keskittynyt Franck Media hakeutui konkurssiin ja irtisanoi työntekijänsä.

Ala keskittyy ja kilpailu kovenee. Samaan aikaan tv-viihde elää suurta murrosta, kun katsojia siirtyy entistä enemmän verkkoon.

Ketterä tv-tuotantoyhtiö pärjää sekä televisiossa että verkossa. Esimerkiksi Yellow Film&TV:n tuottama Siskonpeti-sarja onnistui molemmissa. Siskonpedin Viinapäivä-sketsin on katsonnut Youtubessa (siirryt toiseen palveluun) yli miljoona ihmistä.

– Huumori on mahtava keino myös käsitellä vaikeita aiheita vähän kevyemmin. Siinä on hieno raja, mistä asioista voi vielä huumoria tehdä ja mikä pitää kerta kaikkiaan jättää sen ulkopuolelle, sanoo Yellow Film&TV:n operatiivinen johtaja Milla Bruneau.

Kuva Siskonpedin sketsistä.

Suuri ja pieni on kaunista

Ajan henki on, että tv-viihteen ja draaman ostajat suosivat pientä ja halpaa tai sitten suurta ja kallista. Jälkimmäiseen ryhmään kuuluu esimerkiksi TV2:n Suomi Love -sarja, jossa on muun muassa oma bändi.

Tv-tuotantoyhtiöiden voittoprosentit laskivat viime vuonna. Siihen on monia syitä. Kaupallisilla kanavilla mainostulot ovat pudonneet. Epävarmuus tulevasta estää tuotekehittelyn ja rahoituksen hankkimisen ulkomailta.

Tilanne voi kuitenkin muuttua pian, koska Ylen on lisättävä ostoja kotimaisilta ja eurooppalaisilta riippumattomilta tuottajilta. Asiasta päätti keväällä kansanedustaja Arto Satosen vetämä eduskunnan Yle-ryhmä.

– Isot painopisteet ovat käsikirjoitetussa tekemisessä. Me uskomme siihen, että laadukkaalla käsikirjoitetulla viihteellä on sijansa tulevaisuudessa, sanoo Ylen viihteen ja kulttuurin tilaaja Arttu Nurmi.

Eikä tositelevision aikakaan ole ohi. Ylen Nurmi uskoo, että parhaat sarjat ovat vasta tulossa. Nyt etsitään sarjoja, joissa kilpailijoita ei nöyryytetä, vaan katsojille halutaan tuottaa hyvää mieltä.

Siskonpeti-ohjelman lehdistökuva.
Siskonpeti-ohjelman lehdistökuva. Yellow Film & TV

Hyvää mieltä raskaan viikon jälkeen

Hyvään mieleen uskoo myös tuotantoyhtiö Stooritaivaan toimitusjohtaja ja vastaava tuottaja Sari Isotalo. Hän käynyt läpi konkurssin edellisen tuotantoyhtiönsä Susamurun kanssa.

– Olen sen verran idealisti, että uskon feel good -ohjelmiin. Ihmisten ajasta kilpailevat nykyään niin monet mediat. Jos ohjelma tuottaa hyvää mieltä ehkä ja ehkä jopa naurattaa, uskon että sillä päästään pisimmälle.

Susamurun konkurssi oli Isotalolle kova kokemus Hän ei jäänyt lepäilemään laakereilleen, vaan perusti uuden tuotantoyhtiön Stooritaivaan.

– Konkurssin tekeminen opetti aivan hirveästi. Tosin pakko myöntää, että ilman konkurssia olisin ehkä onnellisempi. Mutta toisaalta ilman sitä en olisi tässä, Isotalo sanoo.