Justin Bieber Suomessa – lippuja liikkuu polkuhintaan netin kauppapaikoilla

Nuorisotähden kahdesta Suomen-esiintymisestä jälkimmäiseen oli maanantaina yhä paikkoja lipputoimistossa. Samaan aikaan jälkimarkkinoilla keikalle voi lunastaa paikan kovalla alennusprosentilla.

talous
Justin Bieber
Justin BieberDaniel Dal Zennaro / EPA

Maailman ihanin kanadalaispoppari Justin Bieber, 22, konsertoi maanantaina ja tiistaina Helsingin Areenalla. Alkuperäishinnoittelussa toimituksineen toistasataa euroa maksaneet keikkaliput liikkuvat roimasti halvemmalla jälkimarkkinoilla.

Kauppapaikka Tori.fin ilmoituksissa illan konserttiin oli maanantaina tarjolla paikkoja katsomosta halvimmillaan 40 euron korvilla. Himoittuja permantolippuja oli hinnoiteltu sadan euron pintaan, kun niistä oli maksettu lipputoimistossa noin 150 euroa.

Myynnissä on muutamia hiljattain vapautuneita lisäpaikkoja.

Johannes Kinnunen

Yhteensä konsertteihin mahtuu runsaat 20 000 katsojaa.

– Ensimmäinen Justin Bieber -keikka myytiin hetkessä loppuun, ja nyt myynnissä on muutamia hiljattain vapautuneita lisäpaikkoja, kertoo tapahtumajärjestäjä Fullsteamin toimitusjohtaja Johannes Kinnunen.

– Jälkimmäinen konsertti on myös lähes loppuunmyyty.

Vaikka paikkoja on vielä tarjolla virallistakin kautta, netin kauppapaikoilla iso osa lipunhaltijoista uskoo saavansa omansa takaisin ja yritti maanantaina myydä tikettejä hinnaston mukaan. Voittoon tähtääviä lipunmyyjiä ei kuitenkaan parveillut Huuto.netissäkään.

Mistä on kyse, professori Pekka Mattila?

– Markkinatalous toteutuu mikrokosmoksessaan.

"Ensimmäinen kerta tässä mittakaavassa"

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun professori toteaa, että tosifanit ovat varmistaneet paikkansa maksamalla lipputoimiston taksan. Jälkimarkkinoilla "uusi hinta" on kuitenkin nykymaailmassa avoin kaikille, kun konserttilipuissa on netin kauppapaikkojen myötä siirrytty lähemmäs huutokauppamekanismia.

Yleisö tottuu siihen, että lippuja saa joka tapauksessa.

Pekka Mattila

Järjestäjien on hinnoiteltava elämää suurempien artistien kuten Madonnan tai Justin Bieberin keikat niin, että tuvat tulevat varmasti täyteen. Pekka Mattilan mukaan himmeämpien tähtien kohdalla keikkamyyjät voivat pelata valitsemalla tarkoituksella pieniä areenoja, jotta syntyisi niukkuuden vaikutelma.

– Minun tietääkseni tämä on ensimmäinen kerta tässä mittakaavassa, kun kysyntää on vähemmän kuin oli kalkyloitu, Mattila sanoo.

– Jos tämä toistuisi [Justin Bieberillä] monta kertaa, yleisö tottuisi siihen, että lippuja saa joka tapauksessa.

Silloin alennusmyynti ei olisi vain jälkimarkkinoiden ja irtolipunhaltijoiden riesa, vaan halvennus tulisi jo kiertuekoneiston ja lipputoimistojen vakavasti harkittavaksi.

Ainakin isossa kuvassa nuorella kanadalaisidolilla näyttäisi riittävän kiertuenostetta.

Elävän musiikin liiketoimintaa seuraava Pollstar listasi syyskuussa maailman parhaimmin tienaavat kiertueet. Justin Bieber oli rankingin kahdeksas käärimällä noin puolitoista miljoonaa euroa kultakin pysähdykseltä keskimäärin. Kiertuepalkkiovertailun ehdotonta kärkeä olivat yhdysvaltalaiset Bruce Springsteen, Beyoncé ja Guns N' Roses.

Lue myös:Fanitutkija: "Ikärajat hälvenevät musiikkikulttuurista" – Bieber-fanitus ei ole vain teinien juttu

Lähteet: AP